
استفاده از انرژی خورشیدی در هرات افزایش یافته است
شماری از باشندگان هرات، میگویند که استفاده از صفحههای انرژی خورشیدی برای روشنی خانهها، دکانها، مرکزهای تجارتی و آبیاری زمینهای کشاورزی در مرکز و ولسوالیهای این ولایت، افزایش یافته است.

شماری از باشندگان هرات، میگویند که استفاده از صفحههای انرژی خورشیدی برای روشنی خانهها، دکانها، مرکزهای تجارتی و آبیاری زمینهای کشاورزی در مرکز و ولسوالیهای این ولایت، افزایش یافته است.

پس از بستهشدن گذرگاه مرزی تورخم و شاهراه سالنگ به روی رفتوآمد، بهای مواد خوراکی چون آرد، روغن مایع و شکر در بازار تهیهی مسکن شهر کابل، بزرگترین بازار فروش مواد خوراکی در پایتخت، از ۵۰ تا ۲۰۰ افغانی افزایش یافته است.

مقامهای مراکش، گفته اند که هنوز شمار زیادی از افراد در زیر آوار گیر مانده اند و احتمال میرود که شمار تلفات بیشتر شود.

مسئولان محلی غزنی، میگویند که در یک سال گذشته، ۱۲۶ گردشگر خارجی به این ولایت سفر کرده اند.

مسئولان محلی پروان، میگویند که امسال، حاصلات انگور در این ولایت نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است.

مسئولان در شفاخانهی صحت طفل افغان_ترک در جوزجان، میگویند که در سال روان، شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در این ولایت، ۲۰ درصد افزایش یافته است. آنها، میافزایند که مهمترین عامل ابتلا به سوءتغذیه، وضعیت بد اقتصادی خانوادهها و تغذیهی ناسالم است.

شماری از باشندگان لغمان، میگویند که در چند ماه پسین، ابتلا به بیماری سرخکان در این ولایت افزایش یافته است. آنها، میافزایند که به گونهی درست به خدمات صحی دسترسی ندارند و در بارهی بیماریهای ویروسی نیز نمیدانند؛ چیزی که سبب شده آنها، در بارهی بیماریهایی که کودکان شان به آن مبتلا اند، اطلاعی نداشته باشند.

مسئولان شماری از کلینیکها در تخار، میگویند که در یک سال پسین، ابتلا به کمخونی در میان زنان به ویژه زنان باردار در این ولایت، افزایش یافته است.

مسئولان در این وزارت، میافزایند که در هشت ماه گذشته، ۲۱۳ کودک در نتیجهی انفجار ماینها کشته و زخمی شده اند.

مسئولان صحی در فاریاب، میگویند که شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در این ولایت، نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

مامور، کشاورز در پکتیا، میگوید در منطقهای که زندگی میکند، کشاورزان از بذرهایی استفاده میکنند که از دیرباز رایج بوده و تا کنون، بذر اصلاحشده در اختیار شان قرار نگرفته و در زمینهی فنآوری کاشت و تکثیر برنج، به کشاورزان آموزش داده نشده است.

مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری زابل، میگویند که اکنون، ۱۷ فارم گاوداری در این ولایت فعالیت دارند که در این شمار فارمهای گاوداری، ماهانه حدود ۱۰۰ هزار لیتر شیر تازه تولید میشود.

«انگشتِ شاه»؛ جاذبهی طبیعی که روزانه میزبان هزاران گردشگر داخلی است؛ اما خرابی جاده و نبود امکانات، از چالشهایی اند که گردشگران بر حل آن تأکید میکنند.

شمریزخان، باشندهی درهی غوربند که دو فرزند بیمارش را برای درمان به شفاخانهی ملکی پروان آورده، میگوید که کودکانش همیشه بیمار اند؛ زیرا به گفتهی او، داکتران به جای تشخیص و درمان درست بیماری، به بیماران داروی مسکن تجویز میکنند. او، میگوید: «داکترها مریض را سرسری معاینه میکنه و به همه پراستامول میته. دوا وجود نداره، دوای دیگه نوشته میکنه به بیرون. دَ بیرون که ما میریم حساب میکنه یک هزار-دوازده صد دوا میشه. خانه از دوا پر شده و مریض هم جور نمیشه.»

انگور بخش بزرگی از میوههای تولیدی کشور را تشکیل میدهد که به گفتهی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، سالانه نزدیک به ۹۰۰ هزار تُن انگور در کشور تولید میشود. شمسالرحمان موسا، آمر زراعت ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندهار، میگوید که حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمینهای کشاورزی این ولایت، به باغهای انگور اختصاص یافته است.

مسئولان در شفاخانهی انتانی کابل، میگویند که شمار مبتلایان به بیماری تب کانگو در شهر کابل در حال افزایش است و تنها در دو هفتهی گذشته، بیش از هشت تن در نتیجهی این بیماری جان داده اند. مسئولان در شفاخانهی انتانی کابل، کمبود جا برای بیماران را از مشکلات عمدهی این شفاخانه یاد میکنند.