بسته‌شدن گذرگاه تورخم و شاه‌راه سالنگ؛ بهای مواد خوراکی و سوختی در کابل افزایش یافته است

پس از بسته‌شدن گذرگاه مرزی تورخم و شاه‌راه سالنگ به روی رفت‌وآمد، بهای مواد خوراکی چون آرد، روغن مایع و شکر در بازار تهیه‌ی مسکن شهر کابل، بزرگ‌ترین بازار فروش مواد خوراکی در پایتخت، از ۵۰ تا ۲۰۰ افغانی افزایش یافته است.

شمار کودکان مبتلا به سوء‌تغذیه در جوزجان ۲۰ درصد افزایش یافته است

مسئولان در شفاخانه‌ی صحت طفل افغان_ترک در جوزجان، می‌گویند که در سال روان، شمار کودکان مبتلا به سوءتغذیه در این ولایت، ۲۰ درصد افزایش یافته است. آن‌ها، می‌افزایند که مهم‌ترین عامل ابتلا به سوءتغذیه، وضعیت بد اقتصادی خانواده‌ها و تغذیه‌ی ناسالم است.

باشندگان لغمان از افزایش ابتلا به بیماری سرخکان نگرانی دارند

شماری از باشندگان لغمان، می‌گویند که در چند ماه پسین، ابتلا به بیماری سرخکان در این ولایت افزایش یافته است. آن‌ها، می‌افزایند که به ‌گونه‌ی درست به خدمات صحی دست‌رسی ندارند و در باره‌ی بیماری‌های ویروسی نیز نمی‌دانند؛ چیزی که سبب شده آن‌ها، در باره‌ی بیماری‌هایی که کودکان شان به آن مبتلا اند، اطلاعی نداشته باشند.

کاشت برنج در پکتیا افزایش یافته است

مامور، کشاورز در پکتیا، می‌گوید در منطقه‌ای که زندگی می‌کند، کشاورزان از بذر‌هایی استفاده می‌کنند که از دیرباز رایج بوده و تا کنون، بذر اصلاح‌شده در اختیار شان قرار نگرفته و در زمینه‌ی فن‌آوری کاشت و تکثیر برنج، به کشاورزان آموزش داده نشده است.

ابتلا به بیماری‌های ساری در میان کودکان در پروان افزایش یافته است

شمریزخان، باشنده‌ی دره‌ی غوربند که دو فرزند بیمارش را برای درمان به شفاخانه‌ی ملکی پروان آورده، می‌گوید که کودکانش همیشه بیمار اند؛ زیرا به گفته‌ی او، داکتران به جای تشخیص و درمان درست بیماری، به بیماران داروی مسکن تجویز می‌کنند. او، می‌گوید: «داکترها مریض را سرسری معاینه میکنه و به همه پراستامول میته. دوا وجود نداره، دوای دیگه نوشته میکنه به بیرون. دَ بیرون که ما میریم حساب میکنه یک هزار-دوازده صد دوا میشه. خانه از دوا پر شده و مریض هم جور نمیشه.»

حاصلات انگور در کندهار ۳۰ درصد افزایش یافته است

انگور بخش بزرگی از میوه‌های تولیدی کشور را تشکیل می‌دهد که به گفته‌ی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، سالانه نزدیک به ۹۰۰ هزار تُن انگور در کشور تولید می‌شود. شمس‌الرحمان موسا، آمر زراعت ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندهار، می‌گوید که حدود ۲۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این ولایت، به باغ‌های انگور اختصاص یافته است.

شمار مبتلایان به بیماری کانگو در شهر کابل در حال افزایش است

مسئولان در شفاخانه‌ی انتانی کابل، می‌گویند که شمار مبتلایان به بیماری تب کانگو در شهر کابل در حال افزایش است و تنها در دو هفته‌ی گذشته، بیش از هشت تن در نتیجه‌ی این بیماری جان داده اند. مسئولان در شفاخانه‌ی انتانی کابل، کم‌بود جا برای بیماران را از مشکلات عمده‌ی این شفاخانه یاد می‌کنند.

پایتخت‌نشینان از افزایش دزدی‌های مسلحانه نگرانی دارند

شماری از پایتخت‌نشینان با نگرانی از افزایش دزدی‌های مسلحانه به ویژه در روزهای پسین، می‌گویند که افراد ناشناس به دزدی موبایل، پول نقد و دیگر وسایل شهروندان، دست می‌زنند. مینه، باشنده‌ی تایمنی شهر کابل، می‌گوید که چندی پیش تلفن هم‌راهش از سوی افراد ناشناس دزدی شده است.