گزارش‌ها در ولایت‌های جنوب‌شرقی و شرقی حاکی از آن است که در جریان یک ماه گذشته بیماری «لمپی ‌اسکین» یا بیماری ناهنجاری جلدی در گاوها، منجر به نگرانی شدید مردم شده است.

این بیماری با تصورهای نادرست مردم و حتی مقام‌ها نیز هم‌راه بوده است. چندی پیش مقام‌ها در ولایت ننگرهار، خوردن و فروش گوشت گاو مبتلا به این بیماری را ممنوع قرار دادند.

با این حال، شماری از استادان دانشگاه کابل برای رفع تصورهای نادرست مردم، امروز طی کنفرانس علمی در این دانشگاه می‌گویند که هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال این بیماری به انسان گزارش نشده است. آنان می‌افزایند که این بیماری توسط حشراتی مانند مگس و پشه به حیوان دیگر انتقال می‌یابد.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

دکتر اسدالله صمدی، آمر دیپارتمنت پاراکلینیک دانشکدۀ وترنری دانشگاه کابل، در این کنفرانس علمی می‌گوید که در صورت ابتلای بیش‌تر حیوانات به این بیماری، اقتصاد افغانستان روزانه ۱۰ میلیون دالر آسیب خواهد دید.

او می‌افزاید: «اگر بیماری لمپی اسکین در افغانستان بیش‌تر شایع شود و ۵۰ درصد از حیوانات ما مبتلا شود، پس ما دوونیم میلیون گاو مبتلا خواهد داشتیم. اگر این گاوها شیر تولید نکنند، ما روزانه حدود ۱۰ میلیون دالر از کاهش تولید شیر خساره خواهد داشتیم.»

در همین حال، نمایندهٔ وزارت صحت عامه با ابراز نگرانی از گسترش این بیماری در میان حیوانات، می‌گوید که افزایش بیماری «لمپی ‌اسکین» در حیوانات سبب می‌شود که بخش مال‌داری و محصولات حیوانی در افغانستان کاهش یابد که در نهایت آسیب سنگینی به اقتصاد شهروندان افغانستان خواهد زد.

دکتر نصیراحمد استانکزی، نمایندهٔ وزارت صحت عامه، در این کنفرانس می‌گوید که آنان برای جلوگیری از گسترش بیش‌تر این بیماری قرار است با هم‌کاری نهادهای دیگر، واکسن جلوگیری از این بیماری را به افغانستان وارد کنند.

از سویی هم، دکتر ابراهیم فروتن، مسئول کنترل بیماری‌های حیوانی وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در این کنفرانس می‌گوید در ولایت ننگرهار مسئولان دولتی به مردم دستورهای نادرستی را توصیه کرده‌اند که این توصیه‌ها غیرمسئولانه است.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

او می‌افزاید که وزارت زراعت در روزهای آینده قرار است برای جلوگیری از گسترش بیماری «لمپی ‌اسکین» کارزار سراسری را به‌راه بیندازد. او تأکید می‌کند به کارکنان این وزارت در سراسر افغانستان دستور داده شده است که در پیوند به این بیماری به مردم آگاهی درست بدهند.

با این همه، احمدضیا خالد، نمایندهٔ شهرداری کابل، در پیوند به این بیماری می‌گوید که چنین بیماری هنوز در کابل گسترش نیافته و هیچ اقدامی نیز از سوی شهرداری کابل در قبال فروش یا عدم فروش گوشت گاو صورت نگرفته است.

این در حالی‌ست که با گسترش بیماری «لمپی ‌اسکین» در افغانستان، گزارش شده بود که شماری از افراد به‌منظور جلوگیری از این بیماری داروهایی را با هزینۀ گزاف به مال‌داران فروخته‌اند؛ در حالی که این بیماری هیچ‌گونه دارو و واکسن مشخصی ندارد. هم‌اکنون برای درمان و جلوگیری از این بیماری از واکسن بز و گوسفند کار می‌گیرند که با بهای اندک در بازار یافت می‌شود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: