سازمان همکاری اسلامی امروز چهل‌وهشتمین نشستش را در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان برگزار کرد. در این نشست که برای دو روز ادامه دارد، بحران بشری افغانستان نیز یکی از محورهای گفت‌وگوست.

شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجۀ پاکستان، از سازمان همکاری اسلامی خواسته است که افغانستان را از بحران اقتصادی و بشری نجات دهد. او در افتتاحیۀ این نشست گفته است که رسیده‌گی به بحران بشری و جلوگیری از فروپاشی اقتصاد افغانستان، باید از اولویت‌های کاری کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی باشد.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

به گفتۀ وزیر امور خارجۀ پاکستان، جلو آنانی که خواهان بی‌ثباتی افغانستان و استفاده از خاک این کشور به‌عنوان پایگاه تروریسم‌اند، گرفته شود. او افزوده است: «افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و آرام به نفع همۀ ماست.»



در همین حال، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجۀ عربستان سعودی، نیز در این نشست خواهان کمک‌های بشری به افغانستان شده و گفته است که بحران بشری در این کشور هرچه زودتر باید پایان یابد. وزیر خارجۀ عربستان سعودی از حکومت امارت اسلامی خواسته است که اجازه ندهد افغانستان به‌عنوان پایگاه تروریسم استفاده شود.

او افزوده است: «ما خواهان تلاش بیش‌تر برای کمک به مردم افغانستان هستیم و از افغان‌ها می‌خواهیم که با اطمینان از عدم استفادۀ خاک‌ کشورشان به‌عنوان پناهگاه گروه‌های افراطی و احترام به حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، به خود کمک کنند.»

در چهل‌وهشتمین نشست سازمان همکاری اسلامی از ۵۷ کشور عضو، ۴۶ تن از وزیران امور خارجه شرکت کرده‌اند و دیگر اعضا به‌شمول افغانستان نماینده فرستاده‌اند. امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجۀ امارت اسلامی، به اسلام‌آباد نرفته است.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

سازمان همکاری اسلامی در دسامبر سال گذشته نیز نشست فوق‌العادۀ وزیران امور خارجۀ کشور‌های عضو این سازمان را دربارۀ وضعیت بشری افغانستان برگزار کرد. در این نشست، وزیران خارجه در کنار دیگر فیصله‌ها تصمیم گرفتند که برای کمک‌های بشری به شهروندان افغانستان یک صندوق وجهی ایجاد کنند و نمایندۀ ویژه به این کشور بگمارند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: