قمر جاوید باجوه، رئیس ستاد ارتش پاکستان و نیکولاس کارتر، فرمانده نیروهای مسلح انگلستان روز گذشته به کابل آمدند و با محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحۀ ملی دربارۀ روند صلح و وضعیت امنیتی گفت‌وگو کردند.

شماری از آگاهان سیاسی و نظامی به سفر تازۀ این مقام‌ها به دیدۀ شک می‌نگرند. آنان می‌گویند که سفر رئیسان ستاد ارتش پاکستان و انگلستان به کشور، نه‌تنها انتظارات را برآورده نمی‌کند؛ بل سبب ایجاد نگرانی شده است.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

محب‌الله شریف، آگاه روابط بین‌الملل می‌گوید، پاکستان با شیطنت بریتانیایی می‌خواهد از طالبان و دولت افغانستان کسب منافع کند که در پایان روز طالبان و دولت پشیمان خواهند شد. آقای شریف می‌افزاید، با توجه به وضعیت کنونی، طالبان و حکومت هر دو در وضعیتی قرار دارند که هر کدام در تلاش غلبه بر یک دیگر اند و پاکستان از این فرصت بهره می‌برد.

محب‌الله شریف می‌گوید: «پاکستان این را خوب می‌داند که هر دو طرف در یک تله‌یی افتاده‌اند که هرکدام تلاش می‌کند پیشنهاد بهتری ارایه کند. این‌که چه کسی چه امتیازی می‌دهد و برای چه مدت امتیاز می‌دهد، فشارش بر مردم وارد می‌شود.»



دولت وزیری، آگاه نظامی می‌گوید که سفر مقام‌های نظامی پاکستان و انگلستان به افغانستان، نتیجۀ مثبت در پی ندارد. به گفتۀ آقای وزیری، اگر رفت‌وآمد همسایه‌گان مثبت بود، مشکلات کنونی از طریق گفت‌وگو حل می‌شد.

عبداله عبدالله در دیدار با قمر جاوید باجوه، رئیس ستاد ارتش پاکستان

او می‌افزاید که احتمال دارد مقام‌های نظامی پاکستان و انگلستان با رئیس‌جمهور دربارۀ چه‌گونه‌گی روند صلح و نشست استانبول گفت‌وگو کرده باشند. «به چنین سفرهایی خیلی باورمند نیستم، چنین هیأت‌هایی بارها آمده و رفته‌اند و چنین سفرهایی نیز افزایش یافته است. با این حال، راه دیگری وجود ندارد، برای رسیدن به نتیجه باید با همسایه‌ها گفت‌وگو کنیم.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

فرماندهان نظامی پاکستان و انگلستان در حالی به افغانستان سفر می‌کنند که چند ساعت پیش از آن طالبان سه روز عید را آتش‌بس اعلام کردند و آگاهان سیاسی و نظامی به این باور اند که اکنون رئیس ستاد ارتش پاکستان ادعا می‌کند آنان طالبان را قناعت داده‌اند تا سه روز آتش‌بس اعلام کنند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: