یک بزرگ قومی در ولسوالی آقچۀ ولایت جوزجان با اهدای زمین و هزینۀ بیش از ۲۵۰ هزار دالر آمریکایی کار ساخت یک مکتب را آغاز کرد. مسئولان ریاست معارف جوزجان می‌گویند که این مکتب در دو طبقه به‌شکل پخته و اساسی ساخته می‌شود که در دو زمان درسی گنجایش بیش از ۳۰۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر را خواهد داشت.

محمدطاهر جواد، رئیس معارف جوزجان، می‌گوید که سنگ‌‌ بنای یک مکتب ۳۲ اتاقی در ولسوالی آقچۀ این ولایت در دو طبقه به‌شکل پخته و اساسی با هزینۀ بیش‌تر از ۲۵۰ هزار دالر آمریکایی در مساحت ۳ جریب زمین، امروز با حضور مسئولان محلی و امنیتی جوزجان گذاشته شد.

به گفتۀ رئیس معارف جوزجان، هزینۀ ساخت این مکتب از بودجۀ شخصی عبدالله صافی، یکی از بزرگان قومی ولسوالی آقچۀ این ولایت پرداخت می‌شود. او می‌افزاید که این مکتب در دو زمان درسی گنجایش بیش از ۳۰۰۰ دانش‌آموز دختر و پسر را دارد و تا سه ماه کار آن تکمیل و به بهره‌برداری سپرده خواهد شد.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

در همین حال، داملا شعیب رسالت، والی جوزجان می‌گوید که با تکمیل کار این مکتب و بهره‌برداری آن، مشکلات دانش‌آموزان از ناحیۀ نبود مکان مناسب درسی حل می‌شود. او از دیگر افراد خیراندیش و معارف‌دوست می‌خواهد که در بخش ساخت مکتب‌ها و مدرسه‌های دینی در مرکز و ولسوالی‌های جوزجان، تلاش‌های بیش‌تری را به خرج دهند.

والی جوزجان می‌افزاید: «از هم‌چو حرکت‌های هر شهروند کشور ما که به‌خاطر پیش‌رفت و آبادانی می‌کند، پشتی‌بانی می‌کنیم و به این تلاش هم می‌کنیم که فرزندان ما باید در مکتب‌ها و مدرسه‌ها تشویق شوند.»

با این حال، شماری از بزرگان قومی ولسوالی آقچۀ ولایت جوزجان از ساخت مکتب در این ولسوالی استقبال می‌کنند و می‌گویند که پیش از این دانش‌آموزان دختر و پسر برای رفتن به مکتب راه‌های دور و دراز را می‌پیمودند که با تکمیل کار این مکتب دانش‌آموزان از این مشکل رهایی می‌یابند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

سمیع‌الله، یکی از بزرگان قومی ولسوالی آقچه، می‌گوید که با ساخت این مکتب، دانش‎‌آموزان دختر و پسر به سهولت‌های خوب آموزشی دست می‌یابند که پیش از این چنین شرایطی به آن‌ها مهیا نبود. به گفتۀ این بزرگ قومی، با ساخت و گشایش این مکتب ۵۰ درصد مشکلات دانش‌آموزان روستای «بتی‌کوت افغانیه»ی این ولسوالی حل می‌شود.

این در حالی‌ست که پیش از این نیز باشنده‌گان این ولسوالی مکتب‌ها و مدرسه‌های دینی از بودجۀ شخصی خویش ساخته‌اند که هم‌اکنون صدها دانش‌آموز در آن به آموزش می‌پردازند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: