شماری از باشندگان کندهار، می‌گویند که در بیش‌تر بخش‌های این ولایت، چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق در حال خشکیدن اند و مردم، برای تأمین آب آشامیدنی، ناچار اند ساعت‌ها در صف بایستند یا از مناطق بسیار دور، آب مورد نیاز شان را تأمین کنند. آنان می‌افزایند که به دلیل خشک‌سالی‌های پی‌هم و حفر چاه‌های عمیق برای آبیاری کشت‌زارهای شان، اکنون در عمق ۵۰ متری نیز آب در دست‌رس نیست.

گل‌آغا، باشنده‌ی کندهار، می‌گوید: «آب چاه ما خشک شده است و مجبوریم چاه را بیش‌تر حفر کنیم. نمی‌توانیم آب از جای دیگری بیاوریم.»

هرچند باشندگان کندهار، چاه‌های بسیاری حفر می‌کنند؛ اما هنوز هم با کم‌بود شدید آب روبه‌رو اند و نمی‌توانند آبی که نیازهای روزانه‌ی شان را رفع کند، تأمین کنند. این باشندگان خواستار ساخت بندها و هم‌چنان صرفه‌جویی در هنگام مصرف آب اند. محمدسخی، دیگر باشنده‌ی کندهار، نیز می‌گوید: «در عمق ۵۵ متری آب ظاهر می‎‌شود؛ اما مردم تا ۱۰۰ متر حفاری می‌کنند که آب قابل استفاده‌ی خود را به دست بیاورند. در گذشته در عمق ۳ متری هم آب پیدا می‌شد؛ ولی در طی چهار سال، سطح آب ۱۳ متر کاهش یافته است.»

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

از سویی هم، کم‌آبی در ولسوالی‌های کندهار، مردم را ناچار کرده است که از محلی به محل دیگر بکوچند. شگونه، باشنده‌ی ولسوالی دند کندهار، می‌گوید که به دلیل خشک‌سالی، ناچار شده است از روستای شان به روستای دیگری در این ولسوالی، بکوچد. او می‌افزاید: «ما به دلیل کم‌آبی از روستای ماشور به این جا آمده‌ایم؛ اما آب در این جا نیز کم شده است. برای شستن لباس هم آب نداریم.» شگونه، می‌گوید که فرزندانش برای تأمین آب، کیلومترها پیاده‌روی می‌کنند؛ اما به جای آب، تنها خستگی نصیب شان می‌شود.

همین گونه، غلام‌سرور، باشنده‌ی منطقه‌ی «کاریزک» ولسوالی دند، نیز می‌گوید که در چهار سال پسین، روستاییان با کاهش آب روبه‌رو بوده اند و اکنون، در سطح کل منطقه‌ی شان، تنها یک چاه وجود دارد که همه از آن آب برداشت می‌کنند. او با گلایه از مصرف‌شدن بی‌رویه‌ی آب، می‌گوید: «در تمام ولسوالی‌های کندهار، از سولر استفاده می‌شود‌ و هر کس چاه حفر می‌کند و آب می‌کشد. اکنون سطح آب کاهش یافته است؛ چون اگر از صبح تا شام آب بکشیم، معلوم است که سطح آب پایین می‌رود.»

در همین حال، جان‌آغا، رییس آبرسانی و کانالیزاسیون کندهار، به سلام‌وطندار می‌گوید که به دلیل برداشت بی‌رویه‌ی آب از طریق سیستم سولری، کاهش ساحات سبز و افزایش نفوس، سطح آب در این ولایت کاهش یافته است. او می‌افزاید که برای جلوگیری از این مشکل، حفر چاه‌های عمیق در مناطق شهری، ممنوع شده است. رییس آبرسانی و کانالیزاسیون کندهار، می‌گوید: «از آن جایی که سطح آب‌های زیرزمینی روزبه‌روز کاهش می‌یابد، ما حفر چاه‌های عمیق را در شهر ممنوع‌ و کار شماری از چاه‌های عمیق را نیز متوقف کرده‌ایم.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

در سوی دیگر اما منتقدان می‌گویند که اگر برای مدیریت آب، در کوتاه‌مدت کاری انجام نشود، کم‌بود و نبود آب، منجر به مهاجرت خواهد شد. احسان‌الله احمدزی، کارشناس امور کشاورزی، می‌گوید که اگر حکومت مانند بند «داله»، بندهای دیگری نیز بسازد، مردم دیگر مجبور نخواهند شد برای آبیاری زمین‌های خود، از آب‌های زیرزمینی استفاده کنند. او می‌افزاید: «کندهار آب باران خوبی دارد که برای مدیریت آن باید برنامه‌ریزی درست انجام و بندهای دیگری نیز ساخته شود و از آب آن، برای کشاورزی استفاده شود.»

این در حالی است که باشندگان کندهار نیز مانند بسیاری از بخش‌های کشور، بخش زیادی از آب آشامیدنی و کشاورزی ‌شان را از طریق چاه‌های عمیق تأمین می‌کنند که کاهش عمق آب‌های زیرزمینی را به هم‌راه دارد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: