پس از اظهارات اخیر وزیران خارجه و مالیۀ آمریکا که گفته بودند، توافق‌نامۀ آمریکا و طالبان را بررسی می‌کنند و این گروه هنوز هم با القاعده ارتباط دارد، وزیر دفاع آمریکا نیز به تازه‌گی گفته است که کاهش نیروهای نظامی و حضور این نیروها در افغانستان و عراق را بررسی می‌کند.

علاوه بر این، سفر اعضای طالبان به کشورهای منطقه به‌ویژه ایران، دیدار شماری از سیاست‌مداران افغانستان با رئیس‌جمهور غنی و دیگر مقام‌های دولتی و توقف گفت‌وگوهای صلح در دوحه به این نگرانی‌ها دامن زده که روند صلح احتمالا نتیجه‌یی در پی نداشته است و از میان خواهد رفت.

شماری از آگاهان سیاسی بر این باورند که احتمال دارد روند صلح به گونۀ کامل از بین نرود؛ اما گفت‌وگوها با تأخیر روبه‌رو خواهد شد.

آصف ننگ، والی پیشین لغمان و از آگاهان سیاسی می‌گوید که توافق‌نامۀ آمریکا و طالبان با مشکلات بسیاری روبه‌روست که با شتاب بسیار برای تبلیغات انتخاباتی ترامپ امضا شده است و اکنون حکومت بایدن می‌خواهد آن را دوباره بررسی کند. به گفتۀ او، در این توافق‌نامه به طالبان امتیازات بسیاری داده شده است و اکنون این گروه انتظار دارد هر چه آنان می‌خواهند، جهانیان باید آن را بپذیرند.

آقای ننگ می‌افزاید، آمریکایی‌ها اکنون متوجه شده‌اند که توافق‌نامۀ این کشور با طالبان مشکلات بسیاری دارد و در موضع آمریکایی‌ها نیز تغییراتی آمده است، به همین دلیل احتمال دارد روند گفت‌وگوهای صلح با مانع روبه‌رو شود.

او می‌گوید: «گفت‌وگوها به تار باریکی بسته است. همان‌گونه که طالبان به تار باریکی تکیه کرده‌اند. آنان در حال گریزند و گفت‌وگوها برای‌شان لذت‌بخش نیست. همان‌طوری که این مسألۀ فکری طالبان است و انتخاب راهبردی آنان نیز جنگ است که آنان آن را جهاد می‌نامند. من آنان را می‌شناسم، آنان صلح، زنده‌گی شهری، دموکراسی و آزادی را خلاف آرمان‌های‌شان می‌پندارند.»

در همین حال، محمدحسن حقیار، دیگر آگاه سیاسی و عضو پیشین گروه طالبان می‌گوید، اظهارات مقام‌های آمریکایی به این معناست که صلح پشتی‌بانان بین‌المللی دارد و ابقای زلمی خلیل‌زاد نشان می‌دهد که آنان می‌خواهند این روند به‌زودی از سر گرفته شود. به گفتۀ او، اگر توافق‌نامۀ آمریکا و طالبان و حضور و خروج سربازان آمریکایی دوباره بررسی شود، همۀ این‌ها به معنای پشتی‌بانی از صلح و تشویق طالبان به صلح است.

او می‌گوید: «برداشت من این است که روند گفت‌وگوهای صلح به گونۀ کامل متوقف نمی‌شود و دلیل تأخیر نیز این است که اکنون آمریکا و طالبان با هم نشست‌هایی برگزار می‌کنند و این نشست‌ها برای رفع نگرانی‌های طالبان و برطرف‌سازی مشکلات برگزار می‌شود.»

این گفته‌ها در حالی بیان می‌شود که یک هیأت طالبان از سه روز به این‌سو در ایران به سر می‌برد و با مقام‌های آن کشور بر سر شماری از مسائل گفت‌وگو می‌کند. یک هیأت دیگر این گروه نیز در مسکو به سر می‌برد.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌گوید که روز گذشته یک هیأت از اعضای این گروه به‌ رهبری شیرمحمد عباس ستانکزی، معاون سیاسی طالبان و عضو گفت‌وگوکنندۀ این گروه به مسکو رفته ‌و امروز با نمایندۀ ویژۀ رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرده ‌است. به گفتۀ آقای نعیم، در این دیدار که در وزارت خارجۀ روسیه برگزار شده، پیرامون موضوع‌های وابستۀ دو کشور، وضعیت کنونی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تطبیق کامل توافق‌نامۀ دوحه گفت‌وگو شده است.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر می‌‌افزاید که ‌روسیه در راستای صلح و ثبات در افغانستان ابراز هم‌کاری کرده است و هر دو طرف در مورد موضوع‌های وابسته با هم تبادل نظر، رای‌زنی‌ها و پیشنهادهایی داشته‌اند.

از سوی هم، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی روز گذشته گفت، برای آمدن صلح نباید فرصت بیش‌تری از بین برود. او گفت، تمام زندانیان طالبان آزاد خواهند شد، نام اعضای این گروه نیز از فهرست سیاه سازمان ملل متحد حذف خواهد شد، اما به گفتۀ او، این مسائل زمانی ممکن خواهد شد که دولت افغانستان و طالبان به توافقی دست یابند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: