پزشکان در شفاخانه‌ی ولایتی فاریاب، می‌گویند که مراجعه‌ی رقم چشم‌گیر افراد مبتلا به بیماری‌های روانی به این شفاخانه، آن‌ها را نگران کرده است. این پزشکان، می‌افزایند که در هر ماه، یک هزار و ۶۰۰ تن به دلیل ابتلا به بیماری‌های روانی به بخش روانی-عصبی این شفاخانه برای درمان مراجعه می‌کنند.

نقیب‌الله خطیبی، متخصص روانی-عصبی در شفاخانه‌ی ولایتی فاریاب در شهر میمنه، مرکز این ولایت، به سلام‌وطندارمی‌گوید که بیش‌تر افراد مبتلا به بیماری‌های روانی-عصبی که به این شفاخانه مراجعه می‌کنند، ۱۳ تا ۳۵ سال دارند و بیش‌تر شان زنان اند.

او به دلیل بلندبودن آمار مراجعه‌کنندگان، می‌افزاید که باید بسترهای بیش‌تری برای افراد مبتلا به بیماری‌های روانی در این شفاخانه ایجاد شود. آقای خطیبی، هم‌چنان می‌گوید که نزدیک به ۱.۵ درصد افراد دارای مشکلات و اختلال‌های روانی در فاریاب، به دلیل رسیدگی‌نشدن به وضعیت شان، به خودکشی اقدام می‌کنند.

سلام‌وطندار را در شبکه‌ی «ایکس» دنبال کنید

نقیب‌الله خطیبی، تأکید می‌کند: «بیمارانی که مراجعه می‌کنند، بیش‌تر شان یا تداوی نشده‌ اند یا به خواسته‌های شان رسیدگی نشده است. از این رو آنان به خوردن مواد مسموم‌کننده، سوختاندن و حتا خود شان را درچاه‌انداختن، رو می‌آورند.»

در همین حال، شماری از باشند‌گان فاریاب، می‌گویند بی‌کاری و مشکلات اقتصادی، سبب شده است که نگرانی‌ها و خودخوری‌های متفاوتی به سراغ شان آمده و آن‌ها را به مشکلات روانی دچار کند.

عبدالغفور، باشنده‌ی فاریاب که به دلیل ابتلا به مشکلات روانی، به بخش روانی-عصبی شفاخانه‌ی ولایتی این ولایت مراجعه کرده است، می‌گوید: «وقتی خانم خانه به شوهر بگوید که در خانه چیزی نیست، فرزندان گرسنه استند و مرد خانواده هم بی‌کار باشد، معلوم است که اعضای خانواده با تشویش‌های گوناگون و مشکلات روانی گرفتار می‌شوند.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

غلام‌حیدر، یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان به بخش روانی-عصبی شفاخانه‌ی ولایتی فاریاب، می‌گوید که ناخوشی‌های زندگی سبب شده است که به مشکلات روانی دچار شود.

او می‌افزاید: «جنگ و جنجال‌های زندگی خود سبب می‌شود که ما به مشکلات روانی گرفتار شویم. اگر جوانان مصروف نباشند، فکر شان مغشوش و با هر گونه افراد هم‌نشین خواهند شد. از مهاجرت گرفته تا روآوردن آنان به مواد مخدر، همه‌و‌همه امکان‌پذیر است.»

پزشکان بخش صحت روانی شفاخانه‌ی ولایتی فاریاب، می‌گویند که جنگ‌های داخلی، ناداری، بی‌کاری و مشکلات خانوادگی، سبب شده است که شمار بسیاری از شهروندان افغانستان به شمول باشندگان فاریاب، به مشکلات و اختلال‌های روانی دچار شوند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: