براساس یافته‌های یک نظرسنجی تازه که دربارۀ نظام سیاسی آیندۀ افغانستان از سوی نهاد «خانۀ صلح و دموکراسی» در ۳۴ ولایت کشور انجام شده، نیمی از جامعه نمی‌دانند که وضعیت کشور به کدام سو روان است.

در این نظرسنجی که در ۳۴ ولایت در میان ۳۷ هزار و ۷۱۰ تن انجام شده است، از مجموع پاسخ‌دهنده‌گان دربارۀ این پرسش که وضعیت کشور به کدام سو روان است، ۴۹.۴ درصد گفته‌اند که در این باره چیزی نمی‌دانند. ۴۰.۶ درصد گفته‌اند وضعیت کشور رو به بهبودی‌ست و پاسخ تنها ۱۰ درصد رفتن کشور به سوی بی‌ثباتی بوده است.

در این نظرسنجی که در مراسمی در نخستین جشنوارۀ دو سالانۀ چهره‌های اثرگذار افغانستان زیر چتر جمهوری از سوی نهاد «خانۀ صلح و دموکراسی» ارایه شد، بیش‌ترین پاسخ‌دهنده‌گان خواستار جمهوری اسلامی برای نظام آیندۀ افغانستان شده‌اند.

در همین حال، در این مراسم که محمدعمر داوودزی، نمایندۀ ویژۀ رئیس‌جمهور در امور پاکستان سخن می‌زد، از اظهارات رئیس‌جمهور که گفته است آمادۀ انتقال قدرت از طریق انتخابات است، انتقاد کرد و گفت که رئیس‌جمهور حق چنین تصمیمی را ندارد.

آقای داوودزی می‌گوید: «غنی می‌گوید که آمادۀ انتقال قدرت است. درست است که قربانی می‌دهد؛ اما همین حق را هم ندارد. مسئولیت اخلاقی‌ات است که چنین نگویی، انتقال قدرت شرایط دارد، از ملت اجازه بخواه و لویه جرگه برگزار کن.»

این در حالی‌ست که روز گذشته محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور در سمیناری در وزارت خارجه گفته بود اگر طالبان فردا هم به انتخابات حاضر باشند، او آماده هست؛ اما بدون انتخابات حاضر به انتقال قدرت به جانشین خود نیست.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: