مسئولان یک شرکت خصوصی در جوزجان می‌گویند که کُنجد را پس از خریداری شست‌وشو و پاک و سپس برای ارسال به بیرون از کشور بسته‌بندی می‌کنند. به گفتۀ مسئولان، این شرکت با ماشین‌آلات نوین مجهز است و در ۲۴ ساعت با ۳۰ کارگر توانایی شست‌وشو و بسته‌بندی نزدیک به ۷۲۰۰ کیلوگرام کُنجد را دارد.

ذکرالله، مدیر شرکت «حاجی سفر مراد لمیتد» در جوزجان می‌گوید که کُنجد را از مرکز و ولسوالی‌های این ولایت از کشاورزان خریداری و پس از شست‌وشو و پاک‌کاری، آن را بسته‌بندی می‌کنند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

به گفتۀ او، این شرکت روزانه ۷۲۰۰ کیلوگرام کُنجد را شست‌وشو و بسته‌بندی می‌کند که کارهای آن توسط ۳۰ کارگر به پیش برده می‌شود. او می‌افزاید که کُنجد پس از پاک‌کاری و بسته‌بندی، به کشور ترکیه فرستاده می‌شود.

ذکرالله، مدیر شرکت «حاجی سفر مراد لمیتد» در جوزجان

در کنار این‌که دو شرکت در شهر شبرغان، مرکز جوزجان برای پاک‌کاری و بسته‌بندی کُنجد فعالیت می‌کنند، شماری از باشنده‌گان این ولایت از روش‌های سنتی برای تولید روغن کُنجد استفاده می‌کنند.

محمداسحاق، باشندۀ جوزجان می‌گوید که از ۴۰ سال به این‌سو برای تولید روغن کُنجد از روش سنتی استفاده می‌کند و در ۲۴ ساعت با استفاده از دو شتر توانایی تولید صدها کیلوگرام روغن کُنجد را دارد.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

به گفتۀ این باشندۀ جوزجان، هم‌اکنون یک کیلوگرام روغن کُنجد در بازارهای این ولایت به ۳۰۰ افغانی به فروش می‌رسد و تولیداتی که او دارد، بیش‌تر به بیرون از کشور صادر می‌شود.

با این حال، عبیدالله انصار، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان می‌گوید که دو شرکت در بخش شست‌وشو، پاک‌سازی و بسته‌بندی کُنجد در این ولایت فعالیت می‌کنند. به گفتۀ او، کُنجد پس از بسته‌بندی به کشورهای بیرونی صادر می‌شود.

آقای انصار می‌افزاید که در کنار فعالیت این دو شرکت، باشنده‌گان جوزجان از روش سنتی برای تولید روغن کُنجد استفاده می‌کنند که در کنار بازارهای این ولایت، به کشورهای بیرونی نیز به فروش می‌رسد و از شهرت جهانی برخوردار است.

سلام‌وطندار را در اینستاگرام دنبال کنید

عبیدالله انصار، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری جوزجان

شماری از تولیدکننده‌گان روغن کُنجد در جوزجان می‌گویند که برای تولید این روغن، کُنجد مورد نیاز را از ولایت‌های فاریاب، بلخ، سرپل و ولسوالی‌های جوزجان خریداری می‌کنند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: