شماری از تکدی‌گران زن در کابل با گلایه از پرداخت‌نشدن تنخواه ماهانه‌ی شان، می‌گویند که هنوز هم مجبور اند دست نیاز به شهروندان دراز کنند.

شکیبا که برای درآوردن پول درمان شوهر بیمار و تأمین نیازهای خوراکی خانواده‌اش، در یکی از خیابان‌های کابل دست نیاز به ره‌گذران دراز کرده، می‌گوید که تا کنون از سوی هیچ نهاد دولتی، کمکی دریافت نکرده است.

او می‌افزاید: «برادر و شوهرم بیمار اند و کسی دیگر برای تأمین نفقه‌ی خانواده‌ام ندارم. مجبورم به جاده‌های شهر بیایم و از شهروندان درخواست کمک کنم.»

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

زرمینه، شهروند دیگری؛ در حالی که در یکی از خیابان‌های کابل از مردم کمک می‌خواهد، با گلایه از حکومت، نیز می‌گوید با این که بارها از سوی نهادهای مربوط بایومتریک شده؛ اما هیچ کمکی دریافت نکرده است.

زرمینه می‌افزاید: «سرپرست خانواده ندارم و یک پسر داشتم که در جنگ‌های داخلی کشته شد و فعلاً همسرش به خاطر ازدست‌دادن او به مشکلات روانی دچار شده است. من از خانواده‌ی پسر قربانی‌ام نیز سرپرستی می‌کنم. چندین بار از سوی امارت اسلامی برای دریافت کمک جمع‌آوری شده‌ایم؛ اما کمکی دریافت نکرده‌ایم.»

همین گونه، بنفشه، نیازمند دیگری در کابل، می‌گوید که بارها از سوی نیروهای امنیتی از سطح شهر جمع و از تکدی‌گری منع شده؛ اما هنوز هیچ کمکی دریافت نکرده است.

او می‌افزاید: «مجبورم و می‌آیم در شهر گدایی کنم. سرپرست خانواده ندارم و در خانه‌ی کرایی زندگی می‌کنیم. چندین بار از سوی امارت اسلامی جمع‌ شده‌ام؛ اما به ما معاشی پرداخت نشده است.»

با این حال، مسئولان در کمیسیون اقتصادی ریاست‌الوزرای امارت اسلامی، می‌گویند که تا کنون نزدیک به ۱۲ هزار تکدی‌گر زن، از شهر کابل جمع‌آوری و برای دریافت کمک به دفتر جمعیت هلال‌احمر افغانی معرفی شده اند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

در همین حال، مسئولان دفتر جمعیت هلال‌احمر افغانی، می‌گویند که تا کنون به بیش از ۵۰۰ تکدی‌گر  زن کمک توزیع کرده اند. عرفان‌الله شرف‌زوی، سخن‌گوی این نهاد، می‌گوید: «به ۵۱۴ زن تکدی‌گر مستحق که اعضای خانواده‌های شان دو هزار و ۸۰۸ تن می‌شوند، پنج میلیون و ۶۱۶ هزار افغانی توزیع شده است.»

از سویی هم، سازمان بین‌المللی کار، به تازگی گزارش داده که پس از روی‌کارآمدن امارت اسلامی، میزان اشتغال زنان در افغانستان ۲۵ درصد کاهش یافته و وضع محدودیت‌ها بر کار و آموزش زنان، این وضعیت را تشدید کرده است.

افزایش روزافزون رقم بی‌کاری در میان زنان، سبب شده که شماری از آنان در آسیب‌پذیری جدی‌ای قرار گیرند و در شماری موردها برای تأمین هزینه‌های زندگی، دست نیاز به دیگران دراز کنند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: