جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید که هنوز امکان تغییر وضعیت در افغانستان و شکست طالبان وجود دارد و رهبران افغانستان باید متحد شوند و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور باید برای خود و ملت خود بجنگند.

رئیس‌جمهور آمریکا این گفته‌ها را روز گذشته در یک نشست خبری در کاخ سفید مطرح کرده و گفته که افغانستان وزیر دفاع جدی دارد و شمار نیروهای امنیتی افغانستان بیش‌تر از طالبان است. او از جنرال بسم‌الله محمدی، سرپرست وزارت دفاع به‌عنوان یک «جنگ‌جوی جدی» یاد کرده است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

به گفتۀ بایدن، نیروهای امنیتی افغانستان که با تجهیزات نوین مجهز هستند، باید برای خود و ملت خود مبارزه کنند. رئیس‌جمهور آمریکا تأکید می‌کند که این کشور به تعهد خود برای پشتی‌بانی نزدیک از نیروهای هوایی افغانستان و نیز تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی این کشور پابند است.



بایدن نیز با اشاره به هزینۀ اقتصادی آمریکا در جنگ افغانستان می‌گوید که تغییری در برنامۀ خروج آمریکا از افغانستان به‌میان نیامده است و هم‌اکنون رهبران افغانستان باید کنار هم جمع شوند و برای خود و مردم افغانستان با طالبان بجنگند. رئیس‌جمهور آمریکا می‌افزاید که از تصمیم خود دربارۀ خروج سربازانش پیشمان نیست.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

جو بایدن این گفته‌ها را در حالی مطرح کرده است که طالبان تاکنون مرکزهای نزدیک به ۱۰ ولایت را تصرف کرده‌اند. آمریکا به طالبان هشدار داده است که تصرف مرکزهای ولایت‌ها این گروه را به مشروعیت بین‌المللی نمی‌رساند و باید به میز گفت‌وگو حاضر شوند.

هم‌زمان با این، محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور امروز به ولایت بلخ رفته است تا وضعیت عمومی حوزۀ شمال کشور را بررسی کند. او در دیدار با شماری از شخصیت‌های سیاسی و جهادی در بلخ، روی تجهیز، تقویت و بسیج خیزش‌های مردمی زیر چتر نیروهای امنیتی و دفاعی گفت‌وگو کرده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: