اعتراض‌های باشنده‌گان فاریاب به‌ویژه هواداران حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم امروز وارد ششمین روز شد. معترضان می‌گویند که خواهان یک نظام غیرمتمرکز اند. اعتراض‌کننده‌گان می‌افزایند که نظام غیرمتمرکز می‌تواند حقوق‌شان را تأمین کند و با گماشتن والی‌ها از سوی مردم، باشنده‌گان این ولایت در امنیت کامل زنده‌گی می‌کنند.

احسان‌الله قوانچ، رئیس جنبش جوانان فاریاب می‌گوید که خواهان یک دولت غیرمتمرکز اند و باید والی‌ها و شهردار‌ها انتخابی شود تا امنیت مردم تأمین شود.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

در همین حال، مسعوداحمد مسعود، معاون حزب جنبش با پشتی‌بانی از خواست اعتراض‌کننده‌گان در فیس‌بوک خود نوشته که حکومت غیرمتمرکز در افغانستان تضمین‌کنندۀ حقوق همۀ شهروندان کشور می‌باشد و به گفتۀ او، یکی از گزینه‌های نجات از بحران بی‌ثباتی‌ست.

معترضان تأکید می‌کنند تا زمانی که خواست‌های‌شان برآورده نشود، دروازۀ هیچ ادارۀ دولتی در فاریاب باز نمی‌شود.



روز گذشته نیز اعتراض‌کننده‌گان در فاریاب هشدارهای جدی به دولت دادند و گفتند که اجازۀ نشست‌وبرخاست هیچ هواپیما‌یی را در این ولایت نمی‌دهند. معترضان دلیل هشدارشان را ممانعت دولت برای پرواز نماینده‌گان مردم که از بلخ به فاریاب به‌خاطر پشتی‌بانی از آنان می‌آمدند، عنوان می‌کنند.

تنش‌های هواداران حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان با دولت در حالی شکل گرفته که دولت خلاف خواست‌های باشنده‌گان فاریاب و مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر این حزب، والی‌یی را در این ولایت معرفی کرده است.

از جانبی هم، محمدداوود لغمانی، والی فاریاب که در مقر ارتش در شهر میمنه قرار دارد، به مردم این ولایت اطمینان داده که به‌خاطر خدمت به این ولایت آمده است و می‌خواهد در ولسوالی‌ها امنیت را تأمین کند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: