وزارت صحت می­‌گوید که در سال ۲۰۲۰ میلادی، حدود پنج هزار تن در اثر بیماری‌های تنفسی و قلبی در کشور جان باخته‌­اند.

معصومه جعفری، معاون سخنگوی وزارت صحت به سلام‌وطندار می‌گوید که در سال ۲۰۲۰ نزدیک به پنج هزار شهروند افغانستان به دلیل آلوده‌گی هوا به بیماری‌های تنفسی و قلبی مبتلا شده و جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.

بانو جعفری تأکید می‌کند که در صورت عدم توجه به بهداشت، ممکن است شمار مرگ‌ومیر ناشی از آلوده‌گی هوا در کشور افزایش یابد.

علی بیگ‌زاد، متخصص داخلۀ عمومی در پیوند به بیماری‌های ناشی از آلوده‌گی هوا به سلام‌وطندار می‌گوید، افرادی که به دلیل آلوده‌گی هوا به بیماری‌های تنفسی مبتلا هستند، ۶۰ تا ۷۰ درصد بیماران را در مرکزهای صحی تشکیل می­‌دهند.

آقای بیگ‌زاد با ابراز نگرانی می­‌افزاید که آلوده‌گی هوا آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی را نسبت به گذشته در کشور افزایش داده است.

اما کاظم همایون، رئیس ادارۀ محیط زیست کابل در پیوند به آلوده‌گی هوا می‌­گوید که این اداره اقدامات لازم را برای جلوگیری از افزایش آلوده‌گی هوا در کشور به‌ویژه کابل انجام داده است.

مسئولان ادارۀ محیط زیست، سوخت غیرمعیاری، مشکل سرک، نبود سیستم کانالیزاسیون و هم‌کارنبودن شهروندان در جلوگیری از آلوده‌شدن هوا را از جدی‌ترین عامل‌های افزایش آلوده‌گی هوا در شهر کابل می‌خوانند.

این در حالی‌ست که مسئولان ادارۀ محیط زیست کابل چندی پیش با ابراز نگرانی از بیش‌ترشدن آلوده‌گی هوا در شهر کابل گفته بودند که آلوده‌گی هوای پایتخت به سمت وضعیت اضطرار روان است.

مسئولان این اداره گفته بودند که آلوده‌گی هوای شهر کابل در وضعیت هشدار قرار دارد و اگر این وضعیت مهار نشود، وضعیت اضطرار اعلام خواهد شد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: