سازمان پزشکان بدون مرز با پخش گزارشی دربارۀ موارد ابتلا به سرخکان در افغانستان گفته که این کشور همه‌ساله گواه افزایش فصلی این بیماری بوده؛ اما در سال ۲۰۲۱ دو بار این افزایش را تجربه کرده است.

این سازمان گفته که بیماری سرخکان در افغانستان در سال ۲۰۲۱ به مراتب بیش‌تر از سال‌های گذشته شیوع یافته است و بربنیاد آمار سازمان صحی جهان، از آغاز سال ۲۰۲۲ تاکنون نیز ۴۱ هزار مورد ابتلا به سرخکان ثبت شده که از این میان ۲۷۰ تن جان باخته‌اند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

پزشکان بدون مرز افزوده که با این حال، رقم واقعی ممکن است بیش‌تر از رقم اعلام‌شده باشد؛ زیرا پروژه‌های آنان تنها در ولایت‌های هلمند و هرات نشان می‌دهد که موارد ابتلا به بیش از ۴۵۰۰ مورد می‌رسد.

در گزارش آمده که درگیری‌های سال گذشته در افغانستان سبب شده است بسیاری از شهروندان از مراقبت‌های بهداشتی از جمله خدمات واکسناسیون محروم بمانند و رفتن به مرکزهای صحی به آنان خطرناک شود. بر بنیاد گزارش در برخی از ولایت‌ها به کم‌تر از ۱۰ درصد کودکان واکسن سرخکان تطبیق شده‌ است.



سازمان پزشکان بدون مرز افزوده که افزون بر این کاهش خدمات صحی و کم‌بود کارمندان، بی‌جا‌شدن باشنده‌گان در اثر درگیری و در عین حال گسترش ویروس کووید ۱۹ و هم‌چنان افزایش موارد ابتلا به سوء‌تغذیه وضعیت را تشدید کرده و منجر به کاهش پوشش کلی واکسناسیون سرخکان شده است.

داکتر همایون، معاون هماهنگ‌کنندۀ صحی سازمان پزشکان بدون مرز در افغانستان، گفته است: «مردم به دریافت واکسن تمایل دارند، اما مشکل نبود مراقبت‌های بهداشتی است که به آن دست‌رسی وجود ندارد. بسیاری از مردم نمی‌توانند به مرکزهای صحی بروند، یا تاکسی بگیرند و فرزندان‌شان را ببرند.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

سازمان پزشکان بدون مرز تأکید کرده است که هم‌اکنون درمان کودکان مبتلا به سرخکان در ولایت‌های هلمند، هرات و کابل جریان دارد و یک بخش اختصاصی سرخکان در بیمارستان محلی کندز نیز از سوی این سازمان پشتی‌بانی می‌شود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: