شماری از تاجران در پکتیا، از امارت اسلامی می‌خواهند که ترانزیت به پاکستان از مسیر دندپتان در این ولایت را رسمی کند. آنان می‌گویند با این که روزانه صدها موتر کالای صادراتی و وارداتی را از مسیر دندپتان انتقال می‌دهند؛ اما این مسیر رسمی‌ نیست و امکانات گمرکی ندارد؛ چیزی که تاجران را با مشکل روبه‌رو کرده است.

به گفته‌ی تاجران، مسیر دندپتان از دیگر مسیرها، حدود ۱۵۰ کیلومتر به بندر کراچی نزدیک‌تر است که این موضوع امکان واردات و صادرات کالاهای تجاری را ارزان‌تر می‌کند.

خالد که از مسیر دندپتان با پاکستان تجارت دارد، به سلام‌وطندار می‌گوید: «به ما وعده‌ی ترانزیت از این مسیر داده شده بود؛ اما هنوز عملی نشده هرچند که طرح آن ساخته شده است. ما باز هم از امارت اسلامی می‌خواهیم که در رسمی‌سازی ترانزیت با ما هم‌کاری کند.»

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

گل ‌محمددین، یک تن دیگر که از این مسیر با پاکستان تجارت دارد، نیز می‌گوید: «اگر ترانزیت در این راه وجود داشته باشد، فایده‌ دارد؛ چون در آن طرف که زغال‌سنگ ما صادر یا دیگر کالاها وارد می‌شود، به ۷۵۰۰ تن زمینه‌ی کار فراهم شده است. اگر بخواهیم این کالاها در این طرف تخلیه و بارگیری شوند، به باشندگان پکتیا عواید خوب و زمینه‌ی کار فراهم می‌شود.»

مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری پکتیا، نیز می‌گویند که تاجران به دلیل نبود ترانزیت رسمی از مسیر دندپتان و نبود انبارهای گمرکی در این منطقه، همواره به مشکل می‌خورند.

حسیب گردیزی، مسئول اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری پکتیا، می‌گوید: «بیش‌تر تاجرانی که از پاکستان کالا وارد می‌کنند، به دلیل این که ۳۰ یا ۴۰ تن یا ۱۰ تن بار اضافه دارند، نمی‌توانند در این طرف موتر پیدا کنند. در صورتی که گدام وجود داشته باشد، تاجران می‌توانند به راحتی کالاهای اضافی خود را در گدام‌ها بگذارند و بعد آن را به دیگر ولایت‌ها یا شهر گردیز انتقال دهند.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

در همین حال، عبدالقادر احمدی، سخن‌گوی والی پکتیا، می‌گوید که رسمی‌شدن مسیر دندپتان از مهم‌ترین اولویت‌های امارت اسلامی در سال آینده‌ است و کارهای آن به زودی تکمیل خواهد شد.

او می‌افزاید: «ان‌شاءالله این مسیر در مدت کوتاهی ترانزیت می‌شود. پلان‌هایی که برای سال آینده در پکتیا در نظر داریم، ترانزیت این مسیر را نیز شامل می‌شود. به تمامی تاجران و مردم اطمینان می‌دهیم که ان‌شاءالله در آینده‌ی نزدیک این مسیر ترانزیت خواهد شد.»

به گفته‌ی تاجران، پاکستان همه کارهای ساخت‌وساز لازم را برای رسمی‌شدن مسیر دندپتان انجام داده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: