از چند روز به‌ این‌سو گزارش‌هایی مبنی بر آغاز دوبارهٔ روند بازرسی خانه‌به‌خانه در برخی از ولایت‌ها از سوی نیروهای امنیتی حکومت سرپرست امارت اسلامی، پخش شده‌اند.

به‌دنبال این، گفته می‌شود که در شهر کندز نیز این روند دوباره آغاز شده است و از روز گذشته به این‌سو خانه‌های بسیاری در این ولایت از سوی نیروهای امارت اسلامی بازرسی شده است.

چه‌گونه‌گی انجام بازرسی خانه‌به‌خانه با واکنش‌ها و انتقادهای شهروندان کشور روبه‌رو شده و بازتاب گسترده‌یی نیز در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

حضورنداشتن پولیس زن در میان بازرسی‌کننده‌گان و پوشش نامنظم نیروهای امارت اسلامی، از مواردی‌اند که بیش‌تر انتقادبرانگیز شده است.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

عبدالله عارف، باشندۀ شهر کندز که به تازه‌گی خانه‌اش از سوی نیروهای امارت اسلامی بازرسی شده است، به سلام‌وطندار می‌گوید: «نظم باعث اعتماد مردم می‌شود، لباس شخصی داشته باشند مردم در هراس می‌شوند؛ زیرا هویت‌شان نامشخص است و شناخته نمی‌شوند که از کدام نهاد هستند. هم‌چنان مشکلی دیگر این است که در هنگام تلاشی خانه‌ها از طبقۀ خانم‌ها کسی نبود، ما در کوچۀ خود ما شخصاً دیدیم که در بین‌شان هیچ خانمی وجود نداشت.»

از سویی هم، احمد (نام مستعار)، باشندهٔ شهر مزارشریف که گواه بازرسی خانه‌اش از سوی نیروهای امارت اسلامی بوده است، می‌گوید که انجام این عملیات سبب ایجاد ترس میان اعضای خانواده‌اش شده است.

پیش از این نیز حکومت سرپرست امارت اسلامی بازرسی خانه‌به‌خانه را در کشور روی‌دست گرفته بود و در پی آن خانه‌های مسکونی بسیاری در کابل و شماری از ولایت‌های دیگر بازرسی شدند.

با آن‌که مسئولان حکومت سرپرست امارت اسلامی هدف از راه‌اندازی این عملیات را کشف و ضبط سلاح‌ها و اموال دولتی برای تأمین امنیت بهتر بیان کرده بودند؛ اما کشور به‌ویژه شهر کابل پس از این عملیات نیز گواه روی‌دادهای ضد امنیتی بوده است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

اسدالله ندیم، آگاه مسائل نظامی و سیاسی، شیوۀ بازرسی خانه‌ها از سوی نیروهای امارت اسلامی را برای تأمین امنیت مؤثر عنوان نمی‌کند. «این پروسه نه‌تنها به تأمین امنیت کمک نمی‌کند، بل‌که سبب بی‌اعتمادی می‌شود و دیوارهای بی‌اعتمادی را ضخیم‌تر می‌سازد.»

با این حال، مسئولان حکومت امارت اسلامی هدف از راه‌اندازی عملیات پاک‌سازی یا بازرسی خانه‌به‌خانه را برای تأمین امنیت بهتر می‌خوانند و می‌گویند که در جریان عملیات مزاحمتی به مردم ایجاد نمی‌شود. بلال کریمی، از معاونان سخنگوی امارت اسلامی، به سلام‌وطندار می‌گوید که این روند در جاهای مشکوک امنیتی انجام می‌شود.

گفتنی‌ست که تاکنون گزارش‌ها حاکی از انجام عملیات پاک‌سازی یا بازرسی خانه‌به‌خانه در شهرهای کندز و مزارشریف و برخی نقاط شهر کابل است که در یک هفتۀ پسین صورت گرفته است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: