سه‌شنبه‌شب، ۲۹ قوس، مکتوبی با امضای ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی، در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد که در آن به دانش‌گاه‌های دولتی و خصوصی دستور داده شده بود تا صنف‌های دختران را تعطیل کنند.

این مکتوب که صحت آن بعد توسط سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی تأیید شد، واکنش شماری از دانش‌جویان دختر را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

شهلا و عایشه، دو تن از این دختران اند که به تازگی از طریق کانکور در دانش‌گاه قبول شده اند. آنان می‌گویند که امید خود به آینده را از دست داده اند و خبر تعطیلی دانش‌گاه‌ها برای دانش‌جویان دختر مانند شکنجه‌ی روانی روی آنان تأثیر گذاشته است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

حیا رحیمی و سیلی که دانش‌جویان سمسترهای میانی دانش‌گاه پزشکی کابل اند، تصمیم تازه‌ی امارت اسلامی را جفا در حق خود و دیگر دختران می‌دانند.

آنان می‌گویند که با خانواده‌های شان هم در دوران مکتب و هم در دوران دانش‌گاه با مشکلات روبه‌رو بوده اند و اکنون تعطیلی دانش‌گاه‌ها آنان را بیش‌تر سرخورده کرده است. این دختران از امارت اسلامی می‌خواهند که هرچه زودتر دروازه‌های دانش‌گاه‌ها را به روی دختران باز کند.

از سوی دیگر، ویدیویی که امروز از صحن یکی از دانش‌گاه‌های خصوصی در کندهار پخش شده است، نشان می‌دهد که به دختران اجازه داده نمی‌شود تا آزمون پایانی شان را سپری کنند.

ویدیوهایی از دانش‌کده‌ی پزشکی دانش‌گاه ننگرهار نیز در شبکه‌های اجتماعی پخش شده است که نشان می‌دهد دانش‌جویان پسر این دانش‌کده به نشانه‌ی اعتراض صحنه‌ی امتحان را ترک می‌کنند و از مسئولان می‌خواهند که به دختران نیز اجازه‌ی شرکت در آزمون را بدهند.

آن‌ها بلافاصله در صحن دانش‌کده دست به اعتراض زدند و شعار «تحصیل برای یا همه یا هیچ کس» سر دادند.

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

صداهایی از دانش‌گاه پزشکی کابل نیز پخش شده است که می‌گوید دختران دانش‌جو تنها امروز اجازه‌ی شرکت در امتحان را دارند؛ اما به دختران تازه فارغ‌شده‌ی دانش‌کده‌‌ی ادبیات اجازه‌ی برگزاری جشن دانش‌آموختگی داده نشده است.

یکی از دانش‌جویان رشته‌ی ادبیات پشتوی دانش‌گاه کابل به شرط فاش‌نشدن نامش، می‌گوید که در نیمه‌های روز به گونه‌ی مشروط به آنان اجازه‌ی برگزاری مراسم داده شد.

ممنوعیت آموزش بر دختران دانش‌جو در حالی اعمال می‌شود که در بیش‌تر از یک سال گذشته مکتب‌های دخترانه‌ی بالاتر از صنف ششم از سوی امارت اسلامی بسته شده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: