
سمیناری برای آگاهیدهی در بارهی بیماری آبلهی میمون در کابل برگزار شد
دانشگاه اسلامی بینالمللی افغان، امروز (سهشنبه، 30 اسد) سمینار یکروزه را به هدف آگاهیدهی در بارهی بیماری «امپاکس یا آبلهی میمون» و روشهای پیشگیری از آن برگزار کرد.

دانشگاه اسلامی بینالمللی افغان، امروز (سهشنبه، 30 اسد) سمینار یکروزه را به هدف آگاهیدهی در بارهی بیماری «امپاکس یا آبلهی میمون» و روشهای پیشگیری از آن برگزار کرد.

همزمان با ثبت سه مورد ابتلا به ویروس «امپاکس یا آبلهی میمون» در فرودگاه پیشاور، مرکز ایالت خیبرپشتونخواه پاکستان در هممرزی با افغانستان، وزارت صحت عامهی حکومت سرپرست، شیوع این بیماری را برای افغانستان تهدیدآمیز عنوان میکند.

مسئولان در وزارت صحت عامه، امروز (شنبه، 27 اسد) در برنامهی تشریح دستآوردهای یکسالهی ادارههای امارتی، میگویند که در سال گذشتهی خورشیدی به ۸۷ میلیون و ۹۷۸ هزار و ۱۰۴ بیمار در شفاخانههای افغانستان خدمات درمانی سراپا و به یک میلیون و ۹۸۶ هزار و ۶۵۰ بیمار دیگر، خدمات داخل بستر ارائه شده است.

محمدوزیر حامد، رییس تغذی عامهی وزارت صحت عامه، میگوید که از آغاز سال روان میلادی تا کنون، ۸۵۷ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیهی شدید و دو میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیهی متوسط، نزد این وزارت ثبت شده است. به گفتهی او، در سال روان نزدیک به دو میلیون کودک مبتلا به سوءتغذیهی شدید و متوسط درمان شده اند.

عبدالولی حقانی، معین عرضهی خدمات صحی وزارت صحت، نیز امروز در برنامهای که به مناسبت روز جهانی مبارزه با هپاتیت در مقر این وزارت برگزار شده بود، میگوید که تنها در سال گذشته حدود ۱۵ هزار مورد ابتلا به هپاتیت در افغانستان گزارش شده است.

وزارت صحت عامه، اعلام کرده که کارزار چهارروزهی تطبیق واکسین ضدبیماری فلج کودکان (پولیو)، امروز در 23 ولایت آغاز شده است. شرافت زمان، سخنگوی این وزارت، میگوید که در این کارزار هشت میلیون کودک زیر پنج سال واکسین ضدپولیو را دریافت خواهند کرد.

مسئولان در وزارت صحت عامه، میگویند که در دو ماه گذشته رویدادهای مثبت بیماری تب کانگو در افغانستان، ۳۸ درصد افزایش یافته است. شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت، میگوید که در پنج ماه گذشته ۲۰۳ رویداد مثبت تب کانگو در کشور ثبت شده است و از این میان، شش تن در نتیجهی ابتلا به این بیماری جان باخته اند.

عبدالولی حقانی، معین عرضهی خدمات صحی وزارت صحت عامه، با تأکید بر ترویج فرهنگ شستن دستها، میگوید که شستن دستها ۲۲ درصد از ابتلا به بیماریهای مختلف چون اسهال، سینهبغل و دیگر بیماریها پیشگیری میکند.

عبدالقدوس بریالی، مسئول مرکز عاجل عملیاتی محو پولیو در وزارت صحت عامه، به سلاموطندار میگوید که کارزار تطبیق واکسین ضدبیماری فلج کودکان (پولیو) فردا در 21 ولایت آغاز میشود.
این دومین دور کازار تطبیق واکسین پولیو در سال روان میلادی در افغانستان است.

مسئولان در وزارت صحت عامه، به سلاموطندار میگویند که در ماه نخست سال روان میلادی، بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار تن در اثر ابتلا به بیماریهای تنفسی به شفاخانهها مراجعه کرده اند. شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت میگوید که به علت خشکسالی و نبود باران، ابتلا به بیماریهای تنفسی نسبت به سال گذشته در میان شهروندان افزایش یافته است.

وزارت صحت عامه، روز پنجشنبه، ۱۶ قوس، در مراسمی از «روز ملی کارکنان صحی جامعه» در کابل گرامیداشت کرد. حبیبالله آخوندزاده، معین عرضهی خدمات صحی این وزارت، در این مراسم میگوید که هماکنون ۳۰ هزار کارکن صحی در مرکز و ولایتها به گونهی رضاکار سرگرم ارائهی خدمات بهداشی به شهروندان اند که ۵۰ درصد آنان زنان هستند.

محمداسحاق صاحبزاده، معین مالی و اداری وزارت صحت عامه، امروز در نشستی که به مناسبت گرامیداشت از «روز جهانی مبارزه با ایدز» برگزار شده بود، میگوید که شمار مبتلایان به بیماری ایدز در کشور کاهش یافته است.

مقامهای وزارت صحت عامه، میگویند که در یک سالونیم گذشته ۱۴۰ مرکز صحی در بخشهای مختلف این ولایت، ساخته شده است. قلندر عباد، سرپرست وزارت صحت عامه، این معلومات را در جریان سفرش به هلمند، بیان کرده است.

محمدناصر صادق، رییس بانک ملی خون افغانستان، ایجاد مرکز درمان هیموفیلیا را نیاز جدی میداند و میگوید که بسیاری از افراد مبتلا به هیموفیلیا در کشور، فکتور شان از یک پایینتر است که ۹۸ درصد این بیماران معیوب شده اند. او، میافزاید: «وقتی دیدیم که از اطراف حتا از بدخشان و هلمند و از نقاط مختلف کشور بیماران به مرکز میآیند و بسیار در حالت بد قرار دارند، این انگیزه برای ما پیدا شد که باید در زونها، مرکزهایی ایجاد شود و این موضوع را با وزارت شریک ساختیم، آنها هم مستقیم حکم دادند تا هرچه زودتر مرکزها ایجاد شود.»

مسئولان در وزارت صحت عامه، میگویند که از سال ۲۰۲۲ به این سو، ۲۶ هزار و ۹۴۶ بیمار مبتلا به بیماری قلبی در سراسر کشور، به شفاخانهها مراجعه کرده اند که بیشتر شان هنوز بستری اند. آنها، میافزایند که از سال گذشتهی میلادی تا کنون، دو هزار و ۱۰۰ تن در اثر ابتلا به بیماریهای قلبی جان باخته اند.

مسئولان در وزارت صحت عامه اما این آمار را بیاساس میخوانند و میگویند که میزان مرگومیر مادران و نوزادان از سال ۲۰۲۰ به این سو در افغانستان کاهش یافته است و سال گذشته تنها ۲۴۰ مادر در سراسر کشور جان خود را از دست داده اند.