شماری از افراد دارای معلولیت در پکتیا، از پرداخت‌نشدن به موقع تنخواه شان شکایت دارند. آنان از حکومت امارت اسلامی می‌خواهند که تنخواه شان را به موقع پرداخت کند.

آن‌ها، امروز (یک‌شنبه، ۸ عقرب) در نشستی در شهر گردیز، مرکز این ولایت، می‌گویند که تنخواهی که از سوی حکومت پیشین برای آن‌ها تعیین شده بود و همه‌ساله دریافت می‌کردند، اکنون به بهانه‌های مختلفی پرداخت آن به تعویق انداخته می‌شود؛ چیزی که آنان را با مشکلات جدی مالی روبه‌رو کرده است.

احمدشاه، یکی از این افراد دارای معلولیت در پکتیا، به سلا‌م‌وطندار می‌گوید که تنخواه افراد دارای معلولیت باید پیش از فرارسیدن زمستان به آن‌ها پرداخت شود، تا آن‌ها بتوانند بخشی از نیازهای کنونی و زمستانی خانواده‌های شان را فراهم کنند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

او می‌افزاید: «حقوق ما نباید کم شود و باید به ما داده شود؛ چون ما بر این حکومت حق داریم و در تمام نظام‌ها این حق ماست تا به ما کمک شود. خواست ما از نهادهای دیگر این است که اگر تنخواه‌ ما کاهش پیدا کند، برای ما کمکی انجام شود که بتوانیم برای خود کار ایجاد کنیم و خودکفا شویم.»

دوست‌محمد، یکی دیگر از افراد دارای معلولیت در پکتیا، با شکایت از کاهش تنخواهش و پرداخت‌نشدن به موقع آن، می‌گوید: «معاش ما در حکومت گذشته ۶۰ هزار افغانی بود و اکنون به ۱۸ هزار افغانی رسیده است که آن هم داده نمی‌شود. از آمدن این نظام که بیش از یک سال می‌گذرد، تنها یک بار به ما معاش داده شده است.»

افراد دارای معلولیت در پکتیا، از امارت اسلامی می‌خواهند که به آن‌ها زمینه‌ی کارهای دایمی و آموزش‌های حرفه‌ای را فراهم کند.

در همین حال، مسئولان محلی پکتیا، می‌گویند که آن‌ها تا کنون نزدیک به چهار هزار و ۵۰۰ فرد دارای معلولیت را نام‌نویسی کرده اند و این روند هنوز ادامه دارد.

رحیم‌الله، مدیر عمومی خدمات اجتماعی ریاست شهدا و معلولان پکتیا، می‌گوید که تنخواه همه افراد دارای معلولیت نام‌نویس‌شده پرداخت شده است.

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

به گفته‌ی او، کسانی که به دلیل بیماری دچار معلولیت شده اند، اکنون تنخواهی دریافت نمی‌کنند که در پکتیا شمار شان، به یک هزار و ۱۰۰ تن می‌رسد.

مسئولان ریاست شهدا و معلولان پکتیا، می‌افزایند که کتابچه‌های ۷۰۰ تن دیگر را که معلول به شمار نمی‌روند، نیز لغو کرده اند.

به گفته‌ی آن‌ها، گفت‌وگوها با مؤسسه‌های مددرسان جریان دارد، تا برای معلولان زمینه‌ی آموزش حرفه‌های امروزی فراهم شود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: