عرضۀ خدمات صحی از بخش‌های پُرچالش در افغانستان است که پس از تحولات سیاسی در کشور، این بخش نیز با رکود روبه‌رو شده است.

شهباز تاتار، پزشک در یکی از شفاخانه‌های دولتی کابل، به سلام‌وطندار می‌گوید که برای تشخیص و درمان بیماران، با چالش کم‌بود امکانات و تجهیزات صحی روبه‌رو اند. او از حکومت سرپرست خواهان فراهم‌سازی امکانات بیش‌تر به سکتور صحت است.

شهباز تاتار می‌افزاید: «وضعیت عرضۀ خدمات صحی در شفاخانه‌ها فعلاً قناعت‌بخش نمی‌باشد و روند عرضۀ خدمات صحی با کم‌بود امکانات تشخیصیه و دوا/دارو مواجه است.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

در همین حال، شماری از بیمارداران در شفاخانه‌های دولتی نیز می‌گویند که برای درمان بیماران‌شان مجبور اند تمام نیازمندهای بیماران‌شان را از بیرون شفاخانه‌های دولتی تهیه کنند.

مسعود، یک تن از بیمارداران، به سلام‌وطندار چنین می‌گوید: «وضعیت مریض ما بسیار خراب بود، سوراخ قلب هم دارد، به اندازۀ یک موی است، شفاخانۀ دولتی دیگر چیزی نمی‌کند، فقط تداوی‌اش در شفاخانه جریان دارد؛ اما دوا و دیگر چیزها را خود مان از بیرون می‌آوریم.»

در پی تحولات اخیر که منجر به سقوط نظام جمهوری و روی‌کارآمدن امارت اسلامی شد، نگرانی‌های داخلی و خارجی از خراب‌شدن خدمات صحی در کشور نیز اوج گرفت.

سازمان صحی جهان و یک‌ شمار سازمان‌های بین‌المللی به پشتی‌بانی مالی از مرکزهای صحی کشور اعلام آماده‌گی کردند.

با این همه، شماری از پزشکان، سکتور صحت کشور را نیازمند دست‌گیری بیش‌تر می‌دانند و خواهان ادامۀ کمک‌ها برای عرضۀ خدمات صحی به‌طور مؤثر اند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

دکتر خالد بشرمل، یک تن دیگر از پزشکان در یکی از شفاخانه‌های دولتی کابل، در این باره می‌گوید: «فعلاً بعضی مریضی‌ها نسبت نبود عرضۀ خدمات صحی درست شیوع پیدا کرده است، در شفاخانه‌ها و کلینیک‌ها می‌بینم که مریض‌ها مراجعه می‌کنند. اگر پروژه‌های حمایت از بخش صحی از سوی سازمان‌های جهانی ادامه پیدا نکند، فاجعه رخ خواهد داد.»

خواستیم در این باره دیدگاه مسئولان وزارت صحت عامه را نیز اشته باشیم؛ اما با تماس‌های پی‌هم موفق نشدیم.

گفتنی‌ست با آن‌که سکتور صحت کشور از مدت‌ها به این‌سو با کم‌بود امکانات صحی روبه‌روست؛ اما هنوز از ارائۀ راهکار و برنامۀ مؤثر و مداوم برای رسیده‌گی به این چالش‌ها خبری نیست.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: