صدها تن از شهروندان کشور امروز در شهر کابل در واکنش به تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر مصادرۀ بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به جاده‌ها برآمدند و راه‌پیمایی اعتراض‌آمیز کردند. معترضان می‌گویند که حمله‌های یازدهم سپتامبر ربطی به مردم افغانستان ندارد.

اعتراض‌کننده‌گان از دولت بایدن می‌خواهند که دارایی‌های افغانستان را به‌طور کامل و بدون قیدوشرط آزاد کند. آنان می‌افزایند که حمله‌های یازدهم سپتامبر ربطی به مردم افغانستان ندارد و نباید دارایی‌های کشور به بازمانده‌گان قربانیان این روی‌داد داده شود.

معترضان هم‌چنان خواستار پرداخت غرامت به قربانیان جنگ افغانستان از سوی آمریکا شدند. معترضان در یکی از شعارهای‌شان نوشته‌اند: «جو بایدن! دشمنی با مردم افغانستان را بس کن.» آنان در یکی دیگر از شعارهای‌شان نیز نوشته‌اند: «آمریکا با متحدانش باید غرامت قتل هزاران افغان و تخریب افغانستان را بدهد.»

این در حالی‌ست که رئیس‌جمهور آمریکا چند روز پیش از هفت میلیارد دالر ذخایر بانک مرکزی افغانستان که در آن کشور نگه‌داری می‌شد و پس از تسلط امارت اسلامی بسته شد، ۳.۵ میلیارد آن‌ را به‌عنوان غرامت به بسته‌گان قربانیان حمله‌های یازدهم سپتامبر اختصاص داد. هم‌چنان طبق این فرمان بایدن، نیمی دیگر از ذخایر بانک مرکزی به‌عنوان کمک به مردم افغانستان به یک صندوق امانی انتقال داده می‌شود.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

افزون بر کابل، شهروندان به تصمیم اخیر بایدن در دیگر ولایت‌هایی کشور چون ننگرهار، کنر، کندز، لوگر و میدان‌وردک نیز راه‌پیمایی‌های اعتراض‌آمیز به‌راه انداخته‌اند.

این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا واکنش‌های گستردۀ ملی و بین‌المللی را به‌دنبال داشته است. امارت اسلامی افغانستان با پخش اعلامیه‌یی به فرمان اخیر جو بایدن مبنی بر مصادرۀ بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان واکنش نشان داده و آن را تحریک‌کننده خوانده و نیز دربارۀ آن به واشنگتن هشدار داده‌ است.

در اعلامیۀ امارت اسلامی آمده است که اگر آمریکا از موقف خود منصرف نشود و به کارهای تحریک‌کننده ادامه دهد، امارت اسلامی هم ناگزیر می‌شود سیاست خود دربارۀ آن کشور را بازنگری کند.

در اعلامیۀ امارت اسلامی گفته شده است که دولت بایدن در نخست دارایی افغانستان را برخلاف همه نورم‌های جهانی بسته کرد و اکنون می‌خواهد خودسرانه آن ‌را تصرف کند. امارت اسلامی مصادرۀ دارایی افغانستان را عمل «غیرموجه و تجاوز» بر حقوق مردم افغانستان خوانده است.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

در اعلامیۀ تأکید شده که حمله‌های یازدهم سپتامبر هیچ ربطی به شهروندان افغانستان ندارد و «تصرف دارایی مردم افغانستان با بهانۀ گرفتن این روی‌داد، تجاوز و ظلم آشکار است.»

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین کشور، نیز دو روز پیش با انتقاد از این تصمیم جو بایدن گفت که آمریکا باید در این زمینه تجدید نظر کند. او تأکید کرد که دارایی‌های منجمدشدۀ افغانستان از حکومت امارت اسلامی نه؛ بل مربوط به شهروندان افغانستان است.

اعتراض‌کننده‌گان در ننگرهار

وزارت امور خارجۀ چین هم در واکنش به تصمیم جو بایدن مبنی بر تخصیص بخشی از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به‌عنوان غرامت به بسته‌گان قربانیان حمله‌های یازدهم سپتامبر، گفته است که «ثروت‌مندترین کشور جهان به‌طور آشکار، دارایی فقیرترین را غارت می‌کند.»

وزارت امور خارجۀ پاکستان هم‌چنان از این تصمیم بایدن انتقاد کرده و گفته که این پول از شهروندان افغانستان است و آنان باید دربارۀ استفادۀ آن تصمیم بگیرند. این وزارت از آمریکا خواسته است که برای رفع نیازهای بشری و اقتصادی شهروندان افغانستان، تمامی پول‎‌ها را آزاد کند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: