زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ آمریکا برای صلح افغانستان می‌گوید که پیش‌بینی‌ها دربارۀ پیش‌روی سریع افراد طالبان و سقوط کابل توسط آن‌ها پس از بیرون‌شدن ائتلاف بین‌المللی از افغانستان، بدبینانه است.

نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ آمریکا برای صلح افغانستان روز گذشته (سه‌شنبه، بیست‌ونهم ثور/اردیبهشت) با حضور در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان این کشور می‌گوید، این سخنان که ارتش افغانستان تجزیه می‌شود و کنترول امور فوراً به دست طالبان می‌افتد، نادرست است.

اعضای کمیتۀ روابط خارجی مجلس نماینده‌گان آمریکا نسبت به این‌که تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور برای بیرون‌شدن کامل سربازان آمریکایی تا سپتامبر به هرج‌ومرج و تشدید جنگ داخلی منجر خواهد شد، ابراز نگرانی کرده‌اند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

اما زلمی خلیل‌زاد استدلال می‌کند که طالبان دلایلی برای دنبال‌کردن راه‌حلی مبتنی بر پیروزی نظامی ندارند. او می‌گوید که طالبان برای برخورداری از مشروعیت بین‌المللی و حذف نام رهبران‌شان از فهرست‌های سیاه آمریکا و سازمان ملل متحد، باید راه‌حلی مبتنی بر گفت‌وگو را بپذیرند.

به گفتۀ خلیل‌زاد، گروه طالبان در پی عادی‌سازی روابط خود با جامعۀ بین‌المللی و حذف نام‌های رهبرانش از فهرست تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل متحد است. او تأکید می‌کند که طالبان با پذیرفتن صلح می‌توانند به‌عنوان یک جریان سیاسی مطرح شوند و نیز بخشی از آیندۀ افغانستان باشند که مورد پذیرش جامعۀ جهانی‎‌ست.

رهبران طالبان از سال‌ها به این‌سو زیر تحریم‌ها و تعزیرات سازمان ملل متحد و شماری از اعضای این نهاد قرار دارند. کمیتۀ تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۸ به این‌سو تعزیرات این شورا بر طالبان را نظارت می‌کند. ریاست این کمیته را هند برعهده دارد و ناروی، ایرلند، کنیا و مکزیک نیز عضو آن‌اند.



طالبان بارها خواستار رفع تحریم‌ها براساس موافقت‌نامۀ صلح دوحه میان این گروه و آمریکا شده‌اند. دولت افغانستان اما پیش از این گفته است در رابطه به وضع تحریم بر طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد با شماری از کشورها از جمله هند که ریاست کمیتۀ تعزیرات این شورا را برعهده دارد، سرگرم رأی‌زنی‌ست.

روز گذشته محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه در یک نشست خبری گفت که بدون تأمین صلح و برقراری آتش‌بس، رفع تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد بر رهبران طالبان نمی‌تواند مطرح شود.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور نیز اخیراً گفته است که برای وادارکردن طالبان به صلح، باید از تمامی اهرم‌های فشار از جمله وضع تحریم‌های بیش‌تر توسط سازمان ملل متحد علیه این گروه استفاده شود.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

از سویی هم، خلیل‌زاد تأکید می‌کند که روند بیرون‌شدن سربازان خارجی از افغانستان به خوبی پیش می‌رود و تلاش‌های دیپلماتیک برای رسیدن به موافقت‌نامه با کشورهای همسایه برای استقرار نیروهای عملیات ضدتروریستی آمریکا در جایی که افغانستان در تیررس باشد، جریان دارد.

روند بیرون‌شدن سربازان خارجی از افغانستان در اول می رسماً آغاز شده و قرار است این روند تا ۱۱ سپتامبر ام‌سال تکمیل شود. تاکنون به‌شمول فرودگاه کندهار، دو پایگاه سربازان آمریکایی و یک پایگاه سربازان آلمانی از سوی نیروهای ناتو و آمریکا به نیروهای امنیتی افغانستان سپرده شده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: