از دو روز به این‌سو سرای شهزادۀ کابل که در بخش تبادل اسعار فعالیت می‌کند، بسته شده است و صرافان تحصن کاری کرده‌اند. صرافان می‌گویند، خواستار شرکتی‌شدن جوازهای‌شان نیستند، اما بانک مرکزی افغانستان می‌گوید که این اقدام به سود صرافان است و جلو پول‌شویی را می‌گیرد.

شماری از صرافان در کابل می‌گویند که بسته‌شدن سرای شهزاده در بهای اسعار تغییر بسیار وارد نکرده؛ اما در بازار اسعار هرج و مرج زیادی ایجاد شده است.

نثار، یک تن از صرافان می‌گوید که با بسته‌شدن سرای شهزاده با مشکل روبه‌رو شده‌ است. به گفتۀ او، در بازار اسعار بی‌نظمی ایجاد شده و اثر منفی گذاشته است.

احمدالله انوری، کارمند بخش رسانه‌های بانک مرکزی می‌گوید، آنان با صرافان در تماس‌اند و این چالش به‌زودی رفع خواهد شد. به گفتۀ انوری، این اقدام بانک مرکزی مطابق تعهدات و خواست شریکان بین‌المللی صورت گرفته است؛ زیرا آنان می‌خواهند جوازهای خدمات پولی صرافان به جوازهای شرکتی تبدیل شود.

او می‌افزاید که این اقدام در جلوگیری از قاچاق پول تأثیرگذار است. انوری هم‌چنان می‌گوید که این اقدام با مشورۀ صرافان صورت گرفته و بیش‌تر از ۱۰۰ صراف نیز تاکنون جواز شرکتی به‌دست آورده‌اند و این روند ادامه دارد.

مسئولان بانک مرکزی می‌گویند که جوازهای شرکتی برای صرافان سهولت‌های زیاد مانند جوازهای بی‌تاریخ و نپرداختن بیلانس سالانه ایجاد می‌کند، اما صرافان این اقدام بانک مرکزی را خلاف قانون می‌خوانند و خواهان لغو این برنامه‌اند.

 

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: