طالبان در ولایت غور ده‌ها جریب زمین کشاورزی، درختان میوه‌دار و بی‌میوه را تخریب کرده و آتش زده‌اند. عزت‌الله عزیزی، ولسوال چهارسدۀ غور می‌گوید، جنگ‌جویان گروه طالبان بیش از ۱۷۹ جریب زمین کشاورزی، علفچرها و بیش از ۲۵ هزار درخت میوه‌دار و بی‌میوه را نخست تخریب کرده و سپس آتش زده‌اند.

به گفتۀ او، طالبان این کار را برای انتقام‌جویی از باشنده‌گان روستای «منگ» که حامی دولت و نیروهای امنیتی هستند، انجام داده‌اند. باشنده‌گان غور این اقدام گروه طالبان را نادرست می‌خوانند و می‌گویند، تخریب زمین‌های کشاورزی، جنگلات و علفچرها ضربۀ بزرگی به اقتصاد مردم و حیات وحش وارد کرده است.

حبیب‌الله انوری، یک باشندۀ غور می‌گوید که کشاورزان و باغ‌داران از زمین‌ها و درختان‌شان سالانه هزاران تُن محصول و میوه برداشت و صادر می‌کردند و اقتصاد خود را می‌چرخاندند.

ذبیح‌الله، دیگر باشندۀ غور تخریب و آتش‌زدن جنگلات در چهارسده را ضربه‌یی به محیط‌زیست و حیات وحش می‌داند.

والی غور و گروه طالبان در این باره ابراز نظری نکرده‌اند. اما آگاهان محیط‌زیست تخریب درختان و زمین‌های حاصل‌خیز را خلاف قانون محیط‌زیست می‌خوانند و به مجازات عاملان آن تأکید می‌کنند.

عبدالظاهر توانا، آگاهان محیط‌زیست می‌گوید: «از نگاه قانون جنگلات و علفچرها یعنی یک شاخه سبز یک درخت را اگر یک مجرم بدون ضرورت قطع می‌کند حداقل به دو ماه زندان محکوم  می‌شود. به خاطر این‌که خداوند که طبعیت را خلق کرده به تمام موجودات طبیعی روی زمین و به شکل ایکوسیستم آن‌ها ساخته است.»

 ولسوالی چهارسده که در ۱۰۰ کیلومتری شمال شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور موقعیت دارد، یکی از ولسوالی‌های ناامن این ولایت به شمار می‌رود.

راه‌های این ولسوالی بیش از ۶ سال می‌شود به روی رفت‌و‌آمد مردم و نیروهای امنیتی بسته است.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // // // //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: