شماری از آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه‌ی مرگ‌بار در ولسوالی زنده‌جان هرات، می‌گویند که با گذشت یک سال از وقوع زمین‌لرزه‌ در این ولسوالی، هنوز به امکانات نخستین زندگی دست‌رسی ندارند.

محمدعلی، باشنده‌ی ولسوالی زنده‌جان، می‌گوید که نبود سرپناه، آب آشامیدنی و مرکزهای درمانی، آنان را با مشکل روبه‌رو کرده است. او می‌افزاید: «ما هر روز در همین قریه بیش از ۵۰ بیمار داریم که به شهر می‌بریم؛ این کلینیک هم پاسخ‌گوی نیازهای ما نیست و به ما هیچ رسیدگی نمی‌شود.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

سلیمان، دیگر باشنده‌ی ولسوالی زنده‌جان، می‌گوید که از چهار ماه به این سو روند ارائه‌ی کمک‌ها به آنان متوقف شده است. «اکنون چهار ماه می‌شود همه چیز را بالای ما قطع کرده اند؛ اصلاً هیچ چیزی نیست. کمک‌هایی که در گذشته می‌شد، همه قطع شده اند.»

ماه‌گل که در زمین‌لرزه‌ی یک سال پیش در ولسوالی زنده‌جان داشته‌هایش را از دست داده است، می‌گوید که نبود سرپناه از یک سو و سردشدن هوا از سوی دیگر، زندگی را به او دشوار کرده است. او با نگرانی می‌افزاید: «هیچی نداریم؛ نه مواد سوختی داریم که بسوزانیم، نه دیگر وسایل مورد نیاز؛ یکی-دو بار دولت به ما مقداری پول داد؛ اما همان هم ناکافی بود.»

محمدابراهیم که اکنون در یک اردوگاه زندگی می‌کند، می‌گوید: «هوا از این سردتر شود، ما باید در جاهایی که مردم برای پناه‌گرفتن از رویدادهای طبیعی حفر کرده اند، زندگی کنیم؛ چون جای دیگری برای زندگی نیست.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

با این همه، موسا اشعری، رییس مبارزه با حوادث طبیعی هرات، می‌گوید که نیاز است به آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در این ولایت نزدیک به ۲۰۰۰ خانه‌ی دیگر ساخته شود. او می‌افزاید: «ارزیابی‌هایی که انجام شده، نشان می‌دهد که حدود نُه هزار و ۶۰۰ خانه به زلزله‌زدگان نیاز بود که ساخته شود؛ از این میان، بیش از ۷۰۰۰ خانه ساخته شده و متباقی آن نیاز به ساخت دارد.»

یک سال پیش، زمین‌لرزه‌ی مرگ‌بار در ولسوالی‌های زنده‌جان، انجیل، گلران، گذره، غوریان، کرخ و کهسان هرات، رخ داد که تلفات و زیان‌های هنگفت مالی بر جا گذاشت. بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی صندوق پشتیبانی از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، در زمین‌لرزه‌ی سال گذشته در هرات، هزار و ۴۸۰ تن جان باختند، هزار و ۹۵۰ تن زخمی شدند و نزدیک به ۴۹ هزار خانه ویران شده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: