سومین نمایش‌گاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه امروز (یک‌شنبه، ۱۵ میزان) با حضور مقام‌های امارت اسلامی، دیپلمات‌های کشورهای منطقه و شماری از سرمایه‌گذاران داخلی، در کابل گشایش یافت.

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت، می‌گوید که این نمایش‌گاه به هدف گسترش روابط بازرگانی، معرفی تولیدات داخلی و بازاریابی برای آن، برگزار شده است. او می‌افزاید: «انواع مختلف تولیدات و محصولات داخلی و تولیدات کشورهای دیگر، به نمایش گذاشته شده است. این نمایش‌گاه فرصتی است برای معرفی محصولات و تولیدات داخلی. رشد تجارتی افغانستان هرچند آهسته است؛ اما در حال رشد و افزایش است.»

عزیزی، می‌افزاید که حکومت سرپرست افغانستان به جلب سرمایه‌گذاری‌ها و برداشتن چالش‌ها در برابر سرمایه‌گذاران متعهد است.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، می‌گوید که برای رشد اقتصاد و افزایش دادوستد بازرگانی افغانستان، باید سهولت‌های بیش‌تری به بازرگانان ایجاد شود. «سیستم مالیاتی حکومت یک چالش در برابر بازرگانان است و باید سیستم مالیاتی شفاف باشد. نبود سیستم ترانسپورتی، چالش دیگری در برابر بازرگانان است؛ در کنار این مشکلات ترانزیتی هم وجود دارد.»

در سوی دیگر، عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی ریاست‌الوزرای امارت اسلامی، که در این برنامه حضور داشت، می‌گوید که اکنون زمینه‌ی سرمایه‌گذاری در بخش‌های گوناگون در افغانستان فراهم شده است. «زمینه‌ی هر گونه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف فراهم است و سرمایه‌گذاران بیرونی می‌توانند با استفاده از این فرصت در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.»

شیرمحمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت امور خارجه‌ی امارت اسلامی اما از حکومت پاکستان می‌خواهد که مسائل بازرگانی را با سیاست گره نزند و گذرگاه‌های مرزی‌اش را بر روی کالاهای بازرگانی افغانستان نبندد. او می‌افزاید: «روزانه صدها شکایت از بازرگانان افغان می‌رسد.‌ پاکستان باید مرزهای خود را به روی بازرگانان افغان باز کند؛ افزایش تعرفه در برابر محصولات و تولیدات داخلی افغانستان از سوی پاکستان به نفع دو کشور نیست.»

در سومین نمایش‌گاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه، افزون بر تولیدات داخلی افغانستان، محصولات بازرگانان ایران، پاکستان، چین، ترکیه، اوزبیکستان و قزاقستان نیز، به نمایش گذاشته شده است.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

شماری از غرفه‌داران که در این نمایش‌گاه محصولات شان را به نمایش گذاشته اند، می‌گویند که برگزاری این دست نمایش‌گاه‌ها برای بازاریابی محصولات شان سودمند است.

عصمت‌الله، غرفه‌دار، می‌گوید: «این نمایش‌گاه به بازرگانان بسیار ضروری است و بازرگانان چیزی که از بیرون می‌آورند، به نمایش می‌گذارند و هم‌چنان همسایه‌های ما چیزی را که به افغانستان می‌آورند، برای فروش آن زمینه فراهم می‌شود.»

در سومین نمایش‌گاه ملی و بین‌المللی امام ابوحنیفه، محصولات و تولیدات داخلی افغانستان و بازرگان بیرونی در ۷۰۰ غرفه برای شش روز به نمایش گذاشته شده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: