شماری از فارم‌داران در کابل، با گلایه از کسادی بازار کار و گران‌بودن بهای دانه‌ی خوراکی، می‌گویند که اخیراً فارم‌‌های‌ مرغ‌داری شان را بسته اند. فرزاد اندر، یک تن از فارم‌‌داران در کابل، به سلام‌وطندار می‌گوید که به دلیل کسادی بازار کار، سه فارم مرغ‌داری‌اش را بسته است.

او می‌افزاید: «کاروبار نیست، اگر کسی کار هم کند، دانه‌ی خوراکی مرغ‌ گران است، اقتصاد ضعیف است و فروشات نیست. هیچ کسی مرغ نمی‌خرد، قبلاً بیش‌تر خانواده‌ها می‌خریدند. تا جایی که من می‌دانم، ۶۰ درصد این فارم‌ها بسته شده اند. من نیز سه فارم داشتم که در آن حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ مرغ را نگه‌داری می‌کردم؛ اما کار نیست و آن‌ها را بسته‌ام.»

نصیراحمد، فارم‌دار دیگری در کابل، نیز می‌گوید: «ما قبلاً ۶۰ تا ۷۰ درصد فروشات داشتیم؛ اما حالا حتا ۲۰ درصد هم نمی‌شود. وقتی فروش نباشد، ما نمی‌توانیم تولید مرغ داشته باشیم. ما در این شغل سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و این طور سرمایه‌ی ما هدر می‌رود. بهای دانه‌ی خوراکی مرغ گران است و نمی‌توانیم بهای آن را بپردازیم. بهای یک بوری دانه ۲۵۰۰ تا ۲۶۰۰ افغانی است که آن هم زیاد باکیفیت نیست.»

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

در همین حال، بسته‌شدن فارم‌های مرغ‌داری در شماری از ولایت‌ها سبب شده است که بهای گوشت و تخم مرغ نیز در بازارها افزایش یابد.

کوچی، دکان‌دار در شهرنو کابل، می‌گوید: «قیمت تخم مرغ شش تا هفت افغانی بود؛ اما اکنون ۱۰ تا ۱۱ افغانی شده است. دلیل گرانی بهای آن هم بسته‌شدن فارم‌های مرغ‌داری است. تقاضای مردم هم زیاد شده؛ چون مواد اولیه است.»

نوراحمد، قصاب در کابل، نیز می‌گوید: «اقتصاد مردم خوب نیست، گوشت مرغ زیاد فروش ندارد و بهای آن روزبه‌روز افزایش می‌یابد. یک کیلوگرام گوشت مرغ قبلاً ۲۲۰ افغانی بود؛ اما اکنون ۳۰۰ تا ۳۵۰ افغانی شده؛ یعنی ۴۰ درصد افزایش یافته است.»

با این حال، مسئولان در اتحادیه‌ی فارم‌داران مرغ، به سلام‌وطندار می‌گویند که از بیش‌تر از ۱۰ هزار فارم مرغ‌داری در سراسر افغانستان، نزدیک به ۴۰۰۰ فارم به دلیل کسادی بازار کار و گران‌‌بودن خوراکی مرغ‌ها، فعالیت شان را متوقف کرده اند.

زبیدخان منگل، سرپرست اتحادیه‌ی فارم‌داران مرغ افغان، می‌گوید: «دلیل بسته‌شدن  این فارم‌ها، واردات مرغ‌ها است که از پاکستان می‌آید و این بازار کار را خراب کرده است. داروها و خوراکی مرغ‌ها معیاری نیست. بازار معیاری نداریم و همین سبب توقف فعالیت فارم‌ها شده است. ما در مجموع تا ۱۰ هزار فارم مرغ‌داری داشتیم و اکنون فعالیت تقریباً نزدیک به ۴۰۰۰ فارم در سراسر افغانستان متوقف شده است.»

همین گونه، حسیب‌الله تره‌کی، رییس پزشکان فارم‌های مرغ‌داری، می‌گوید که به دلیل واردشدن مرغ‌های زنده از کشورهای همسایه و نبود امکانات، فعالیت بیش‌تر از نیمی از فارم‌های مرغ‌داری متوقف شده است.

او می‌افزاید: «دلیل بسته‌شدن فارم‌ها این است که مواد خام به این جا به موقع نمی‌رسد. مرغ‌های زنده از کشورهای ایران و پاکستان وارد می‌شود که بر بازار کار بسیار تأثیر داشته است. هم‌چنان بسته‌شدن فارم‌ها سبب کم‌بود غذای صحی و بی‌کارشدن شمار زیادی از شهروندان می‌شود.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

از سویی  هم، مسئولان در وزارت صنعت و تجارت، دلیل اصلی بسته‌شدن این فارم‌ها را هم‌سان‌نبودن تولیدات داخلی گوشت با مصارف داخلی آن عنوان می‌کنند.

عبدالسلام جواد آخوندزاده، سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت، می‌گوید: «ما از فارم‎‌های مرغ‌داری حمایت همه‌جانبه داریم؛ اما افغانستان به ۳۰۰ هزار تُن گوشت نیاز دارد و تولیدات داخلی بسنده نیست. ما در داخل ۲۶۰ هزار تُن گوشت مرغ تولید می‌کنیم. در باره‌ی تولیدات هم تصمیم جدی می‌گیریم تا مصرف‌ها از تولیدات داخلی باشد.»

فارم‌داران در حالی از بسته‌شدن فارم‌های مرغ‌داری شان خبر می‌دهند که اخیراً امارت اسلامی اعلام کرده است که همه شهروندان از تولیدات داخلی استفاده کنند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: