بیش از یک سال از روی‌کارآمدن دوبارۀ حکومت سرپرست امارت اسلامی در افغانستان می‌گذرد و هنوز این حکومت بدون این‌که از سوی جهان به رسمیت شناخته شده باشد، به کار خود ادامه می‌دهد.

یک سال گذشته به افغانستان و مردم این کشور با چالش‌ها و مشکلات بی‌شماری هم‌راه بوده و در این مدت کشور بحرانی‌ترین روزهایش را سپری کرده است. هم‌زمان با این، روی‌کردهای امارت اسلامی در یک سال گذشته، هم‌واره انتقادها و نگرانی‌هایی را در پی داشته است.

با این حال، مسئولان امارت اسلامی در پاسخ به انتقادها پیرامون روی‌کرد این حکومت، تأکید می‌کنند که کشورهای خارجی نباید در مسائل درونی افغانستان مداخله کنند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

بلال کریمی، از معاونان سخنگوی امارت اسلامی، در گفت‌وگو با سلام‌وطندار، می‌گوید که اعمال فشار از سوی کشورهای خارجی بر حکومت فعلی افغانستان، عامل اصلی وخامت اوضاع در این کشور است.

او می‌افزاید: «افغانستان کشوری مستقل و باارادۀ خود است … خارجی‌ها نباید در مسائل داخلی ما دخالت داشته باشند. قسمی که ما می‌خواهیم در مسائل دیگران دخالت نکنیم، در مسائل داخلی کشور ما نباید به ما دیکته کنند که چه‌طور عمل کنیم؟»

هرچند مسئولان حکومت سرپرست امارت اسلامی می‌گویند که در تعامل با کشورهای دیگر با برخورد رسمی روبه‌رو اند؛ اما تاکنون این حکومت قناعت جهانی را در بسیاری از عرصه‌‌ها به‌دست نیاورده است.

شماری از آگاهان مسائل سیاسی تأکید می‌کنند که حکومت امارت اسلامی در یک سال گذشته نتوانسته است سیاستی بر مبنای منافع مردم را مطابق وضعیت جاری روی‌دست گیرد. به گفتۀ آنان، ادامۀ این سیاست و روی‌کردهای حکومت فعلی، پیامد منفی بر وضعیت شهروندان افغانستان داشته ‌است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

عزیز معارج، آگاه مسائل سیاسی، در این باره می‌گوید: «مقام‌های امارت اسلامی در یک سال گذشته با وجودی که معافیت قیودات سفر را داشتند و در نشست‌ها هم شرکت کردند، متأسفانه در دیپلماسی و روابط با کشورها ناکام بودند و نتوانستند حتی کمک‌ها را به افغانستان درست جلب کنند.»

طارق فرهادی، دیگر آگاه مسائل سیاسی، نیز در این باره می‌گوید: «حکومت فعلی افغانستان نزد جامعۀ جهانی بی‌اعتبار شده است و برای‌شان اعتبار ندارد و دیگر هر وعده‌یی که بدهند، باور نمی‌کنند و متأسفانه خسارۀ این وضعیت به مردم افغانستان می‌رسد.»

رعایت ارزش‌های حقوق ‌بشری و تشکیل دولت فراگیر، از مواردی‌اند که جهان خواهان در نظر گرفته‌شدن آن از سوی حکومت فعلی افغانستان است؛ اما جامعۀ جهانی هم‌واره از نادیده‌گرفتن این خواست از سوی امارت اسلامی انتقاد کرده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: