شماری از باشنده‌گان کندهار از خشک‌سالی و کاهش سطح آب در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند که این موضوع باشنده‌گان کندهار را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده است.

آنان می‌‌افزایند که در این اواخر دست‌رسی مردم به آب آشامیدنی نیز با مشکل روبه‌رو شده است و بسیاری از خانواده‌ها آب را با پول می‌خرند.

در همین حال، با فرمان رهبر امارت اسلامی به‌منظور پیش‌گیری از هدررفتن آب باران، ۳ بند آب در ولسوالی‌های شاه‌ولی‌کوت و سپین‌بولدک ولایت کندهار ساخته می‌شود.

به گفتۀ مسئولان، با ساخت این بندها و ذخیره‌شدن آب، تأثیر خشک‌سالی بر آبیاری و زراعت به‌طور چشم‌گیری کاهش خواهد یافت.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

محمود مظلوم، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری کندهار، به سلام‌وطندار می‌گوید که کار روی ساخت بندهای دیگر نیز جریان دارد.

او می‌افزاید: «این بندها یکی در ولسوالی سپین‌بولدک و دو بند دیگر در ولسوالی شاه‌ولی‌کوت ساخته می‌شود. حکومت با هم‌کاری نهادهای کمک‌کننده کار بررسی ایجاد بندهای دیگر را نیز آغاز کرده است.»

رئیس زراعت کندهار تأکید می‌کند که این بندها به‌منظور پیش‌گیری از هدررفتن آب، با هزینۀ ۱۰۰ میلیون افغانی ساخته می‌شود.

عبدالخالق، رئیس پروژۀ ساخت بندهای ولسوالی‌های سپین‌بولدک و شاه‌ولی‌کوت، می‌گوید که کار ساخت این بندها ۸۰ درصد تکمیل شده است.

او می‌افزاید: «این بندها ظرفیت ذخیره‌سازی بیش از ۵ میلیون مترمعکب آب را داراست و می تواند ۵۰ هزار جریب زمین را آبیاری کند.»

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

شماری از باشنده‌گان کندهار می‌گویند که با ساخت این بندها افزون بر کاهش تأثیرات خشک‌سالی، به مردم زمینۀ کار نیر فراهم می‌شود. آنان برای کاهش تأثیرات منفی خشک‌سالی خواستار ایجاد بندهای دیگر نیز شده‌اند.

شمس‌الله، از باشنده‌گان ولسوالی سپین‌بولدک، می‌گوید: «بسیاری از مردم مشغول کار اند و افزون بر آن سطح آب نیز افزایش می‌یابد.»

با هدررفتن آب‌های باران در کندهار، باشنده‌گان این ولایت همه‌ساله با مشکلات خشک‌سالی روبه‌رو اند. با این حال، مسئولان می‌گویند که با ساخت بندهای خُرد و بزرگ می‌خواهند پس از این آب‌های باران را ذخیره و از آن در آبیاری زمین‌های کشاورزی استفاده کنند.

این در حالی‌ست که نگرانی‌ها از کاهش سطح آب علاوه بر کندهار، در ولایت‌های دیگر نیز افزایش یافته است.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: //

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: