شماری از آگاهان مسائل سیاسی به سلام‌وطندار می‌گویند که امارت اسلامی نیاز دارد با جامعۀ جهانی تعامل مثبت داشته باشد. آنان امارت اسلامی را در بیش از ۱۱ ماه گذشته در تعامل با جهان، ناکام می‌خوانند و هشدار می‌دهند که در صورت ادامۀ این روند، وضعیت اقتصادی و سیاسی مردم بدتر خواهد شد.

خلیل‌احمد نادم، آگاه مسائل سیاسی، می‌گوید که امارت اسلامی در بیش از ۱۱ ماه گذشته نتوانسته است در بخش‌های اقتصاد و حکومت‌داری خوب، دستاورد داشته باشد. به گفتۀ او، کمک‌های بشردوستانۀ جامعۀ جهانی به افغانستان، بسته‌گی به تعامل امارت اسلامی دارد و اگر این تعامل قناعت‌بخش نباشد، جامعۀ جهانی از کمک به افغانستان خودداری خواهد کرد.

او می‌‌افزاید: «افغانستان نیاز دارد با جهان تعامل و خواسته‌های جامعۀ جهانی را باید قبول کند. مثلاً تحصیل دختران، حق کار برای زنان، حقوق بشر و حقوق شهروندی برای اتباع افغانستان.»

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

از سویی هم، شماری دیگر از آگاهان مسائل سیاسی می‌گویند که امارت اسلامی در ۱۱ ماه گذشته در تعامل با جامعۀ جهانی ناکام و بدون دستاورد بوده است.

به باور آگاهان، عدم تمکین سران امارت اسلامی به قوانین و کنوانسیون‌های جهانی و خواست‌های مردم و جامعۀ جهانی، سبب شده است که افغانستان در انزوا قرار گیرد.

عزیز معارج، آگاه مسائل سیاسی، می‌گوید: «در طول ۱۱ ماه که امارت اسلامی در افغانستان حاکم بوده، در سیاست بیرونی و تعامل با کشورهای جهانی مطلق ناکام بوده است و هیچ دستاوردی ندارد. اگر دستاوردی می‌داشتند، حالا جهان آن‌ها را به رسمیت می‌شناخت.»

سلیم پی‌گیر، دیگر آگاه مسائل سیاسی، نیز می‌گوید: «نه‌خیر. هرگز ما با جهانیان آن تعامل را که باید می‌داشتیم، تاکنون نداریم و در تمامی مسائل هم خود افغان‌هاست. جامعۀ جهانی کدام درخواست بزرگ از ما ندارد، همین‌که می‌گویند مکتب‌های دختران باز شود، باید باز شود.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

در همین حال، سیدجواد حسینی، رهبر حزب عدالت و توسعۀ افغانستان، به سلام‌وطندار از پیامدهای منفی عدم تعامل امارت اسلامی با جهان هشدار می‌‌دهد.

آقای حسینی می‌‌گوید که امارت اسلامی نه‌تنها با جامعۀ جهانی؛ بل با مردم افغانستان نیز سیاست سازنده ندارد. او می‌‌افزاید حقوق بشر، حقوق زنان، آموزش زنان و حکومت فراگیر در واقع خواست‌های اصلی مردم نیز است که امارت اسلامی باید به آن تمکین کند.

گفته‌های آگاهان در حالی مطرح می‌شود که روز گذشته دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، بر بازگشایی مکتب‌های تمامی دختران تأکید کرد و گفت که در صورت بازنشدن مکتب‌های دخترانه، کمک‌های جامعۀ جهانی به افغانستان قطع خواهد شد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: