روز گذشته عبدالصبور قانع، والی هرات در یک نشست خبری در این ولایت، تهدیدهای امنیتی بر بند سلما را رد کرد و خبرهایی‌ که دربارۀ تهدید این بند پخش می‌شود را شایعه‌پراکنی مخالفان دولت دانست.

والی هرات نیز گفت که نیروی کافی برای محافظت از بند سلما وجود دارد و اگر نیاز به کمک بیش‌تر باشد، نیروی کمکی به ساحه اعزام خواهد شد. «من اطمینان می‌دهم به شما و از طریق شما به تمام هراتیان عزیز و مردم افغانستان که بند سلما مشکل امنیتی ندارد و آن‌چه شایعه‌پراکنی می‌شود، چنین نیست. نیروهای امنیتی و دفاعی در ساحات خود مصروف تأمین امنیت هستند و هیچ‌نوع نگرانی وجود ندارد.»

سلام‌وطندار فارسی را در تلگرام دنبال کنید

اما پس از یک روز از صحبت‌های والی هرات، الله‌محمد همدرد، فرمانده کندک محافظتی بند سلما در گفت‌وگو با سلام‌وطندار، والی هرات را به دروغ‌گویی متهم می‌کند و می‌گوید که آقای قانع از تهدیدها بر این بند بی‌خبر است.

فرمانده کندک محافظتی بند سلما تأکید می‌کند که بارها از مسئولان محلی هرات درخواست اعزام نیروی بیش‌تر به این بند کرده است، اما آنان یا تلفن‌شان را پاسخ نداده‌ یا هم خاموشی اختیار کرده‌اند.



الله‌محمد همدرد می‌افزاید، طالبان پس از تصرف مرکز ولسوالی چشت، به خانواده‌های نیروهای امنیتی در این ولسوالی هشدار داده‌اند که اگر تسلیم نشوند، کشته خواهند شد. به گفتۀ او، تاکنون حدود ۲۰ تن از سربازان پولیس و نیروهای امنیت ملی که بیش‌تر از همان ساحه هستند، به طالبان تسلیم شده‌اند.

فرمانده کندک محافظتی بند سلما می‌گوید: «همین والی صاحب از چی خبر دارد، کجاست اولادهایش؟ کجاست فامیلش؟ آیا بچه‌اش به بند سلماست؟ این‌جا اولاد غریب از چشت خبر دارد، همه چیز را ما به چشم خود می‌بینیم؛ ولی این‌ها تلفن‌های خود را هم جواب نمی‌دهند. خداوند از این‌ها پرسان کند. برای این‌ها سرمایۀ ملی اهمیت ندارد، زیر ای‌سی/سردکننده و کولر نشسته است و مطلق دروغ می‌گوید.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

در همین حال، آقای همدرد دولت را به معاملۀ ولسوالی‌ها متهم می‌کند و می‌گوید که از دو ماه به این‌سو دولت ولسوال، فرمانده پولیس و کارمندان ولسوالی چشت را رخصت داده است.

انتقادهای فرمانده کندک محافظتی بند سلما در حالی‌ست که طالبان دو روز پیش نیز مرکز ولسوالی چشت را تصرف کردند.

با این حال، باشنده‌گان و اعضای شورای ولایتی هرات با ابراز نگرانی از افزایش تهدیدها بر بند سلما هشدار می‌دهند، هر خطری که متوجه این بند شود، دولت مسئول آن خواهد بود. آنان می‌گویند که دولت باید از هر امکان دست‌داشته‌اش برای محافظت از بند سلما که پروژۀ ملی‌ست، استفاده کند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: