آگاهی‌نداشتن در باره‌ی بیماری کیسه‌ی صفرا و تشخیص‌نشدن این بیماری در میان زنان، سبب شده است که شماری از زنان مبتلا به بیماری کیسه‌ی صفرا اقدام به درمان خودسرانه کنند.

سلام‌وطندار در این گزارش با هفت زن مبتلا به بیماری کیسه‌ی صفرا گفت‌وگو کرده است که آن‌ها به دلیل درد معده، احساس درد در ناحیه‌ی قفس سینه، تهوع و احساس کسالت در بدن شان، اقدام به درمان خودسرانه و استفاده از داروهای تسکین‌دهنده‌ی معده کرده اند.

زیباگل از پروان که ۵۷ سال دارد، می‌گوید که به دلیل آگاهی‌نداشتن و تشخیص‌نشدن بیماری او از سوی پزشکان، یک سال از دارو‌های تسکین‌دهنده‌‌ی معده استفاده کرده است.

او می‌افزاید: «پیش از این نزد داکترها رفته‌ام؛ آن زمان گفته بودند اچ‌پای‌لوری داری. یک سال تداوی کردم؛ درد که گرفت، پیش داکتر رفتم و گفت کیسه‌ی صفرایت سنگ دارد، باید عملیات کنی.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

همین گونه، ریگای ۳۶ساله و عادله‌ی ۵۵ساله از کابل، نیز می‌گویند که با داشتن درد در ناحیه‌ی قفس سینه، درد شانه، درد معده و احساس کسالت در بدن شان، خودسرانه از دارو استفاده می‌کردند که پس از مراجعه به پزشک، بیماری کیسه‌ی صفرا در بدن آنان تشخیص شد.

ریگا، می‌گوید: «بعد از ولادت طفلم، بعضی اوقات در تخته‌ی سینه‌ام احساس درد می‌کردم؛ چون تشخیص نشده بود درد از چه است، فکر می‌کردم معده‌ام است. امپرازول و دوای معده می‌خوردم؛ ابتدا دردهای بسیار خفیف بود؛ اما با مرور زمان شدید شد. نزد داکتر رفتم گفت کیسه‌ی صفرایت سنگ دارد؛ التهابی است؛ باید عملیات شوی.»

عادله، نیز می‌‌گوید: «دو سال مریض بودم؛ قسمت‌های معده، شکم و شانه‌هایم‌ درد می‌کردند و بعضی وقت‌ها استفراغ هم به من پیدا می‌شد. شرایط زندگی و وضع اقتصادی‌ام خوب است؛ پیش داکتر معالج که رفتم، گفت کیسه‌ی صفرایت سنگ دارد؛ باید عملیات کنی.»

با این حال، پزشکان، نیز می‌گویند که آگاهی‌نداشتن زنان در باره‌ی بیماری کیسه‌ی صفرا، سبب شده است که آن‌ها خودسرانه دارو مصرف کنند که استفاده از این داروها، درد معده، اختلال در سیستم هاضمه و پوکی استخوان را در بدن افراد به وجود می‌آورد.

آن‌ها، می‌افزایند که بیماری کیسه‌ی صفرا در زنان نسبت به مردان بیش‌تر شایع است به ویژه زنان میان‌سال‌ در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

فاطمه سحر، پزشک داخله، در این باره می‌گوید: «هم‌چنان به شکل دوام‌دار استفاده از دواهای انتی‌اسید یا دواهایی که به خاطر درد معده است و این‌ها استفاده می‌کنند؛ چون این اشخاص معمولاً فکر می‌کنند معده‌ی ما مشکل دارد و دواهایی که به خاطر معده‌ی خود استفاده می‌کنند، به مرور زمان سبب پوکی استخوان یا اوستیوپوروزیس می‌شود که این در نهایت مشکلات را به شخص به وجود می‌آورد.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

حمید عطایی، متخصص جراحی عمومی و یورولوژی، نیز در این باره می‌گوید: «از شش مریض کیسه‌ی صفرا یا التهاب کیسه‌ی صفرا، چهار مریض آن را طبقه‌ی اناث تشکیل می‌دهد و دو مریض را طبقه‌ی ذکور و از لحاظ سن اگر دیده شود، سن شان بیش‌تر از ۴۰ تا ۵۰ است.»

با این همه، شرافت زمان امرخیل، سخن‌گوی وزارت صحت عامه‌ی حکومت سرپرست، با تأیید وجود رویدادهای بیماری کیسه‌ی صفرا میان زنان، می‌گوید که زمینه‌ی درمان این بیماری در شفاخانه‌های کشور وجود دارد.

او می‌افزاید: «واقعات بیماری سنگ کیسه‌ی صفرا و التهابات کیسه‌ی صفرا در افغانستان موجود است؛ ما برای این بیماری در مرکز و ولایت‌ها در بخش‌های جراحی و داخله خدمات داریم. در کنار این‌ها، یک سهولت جراحی‌های لاپاراسکوپی در شفاخانه‌ی استقلال و دیگر شفاخانه‌های کابل با وسایل جدید اجرا می‌شود. به کسانی که در مرکز و ولایت‌ها نیاز به جراحی داشته باشند، به آسانی می‌توانند مستفید شوند.»

ورزش‌کردن منظم و رژیم غذایی مناسب، از عامل‌هایی اند که خطر مبتلاشدن زنان به کیسه‌ی صفرا را کاهش می‌دهد؛ موردی که زنان در افغانستان به دلیل چالش‌های اقتصادی و نبود شرایط و امکانات مناسب، به آن توجه جدی ندارند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: