شماری از کشاورزان در بدخشان، به سلام‌وطندار می‌گویند که با مشکلات جدی در بخش کشاورزی روبه‌رو ‌اند و ناپایداری حاصلات زمین‌های للمی آن‌ها، به یک معضل اساسی تبدیل شده است. این کشاورزان، از کاهش چشم‌گیر حاصلات شان در سال روان گلایه دارند و دلیل اصلی این ناپایداری را، عامل‌های مختلف می‌دانند.

وجهه‌الدین، کشاورز در بدخشان، می‌گوید که امسال حاصلات گندم و جو او، نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته و این امر ناشی از کم‌بود تخم‌های اصلاح‌شده و کیفیت پایین آن‌ها است. او تأکید می‌کند که کشاورزان به پشتیبانی و توجه مسئولان نیاز دارند تا مشکلات شان حل شود.

این کشاورز، می‌افزاید: «من پنج جریب زمین آبی و تقریباً ۲۵ جریب زمین للمی دارم. ما در زمین‌های للمی گندم و جو کاشت می‌کنیم و سطح حاصلات ما از بی‌دوایی [دست‌رسی‌نداشتن به کود کیمیایی] و کم‌کیفیت‌بودن تخم‌های اصلاح‌شده، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

روضت‌الله، دیگر کشاورز در ولسوالی تیشکان بدخشان، به سلام‌وطندار می‌گوید که امسال حاصلاتش به شدت کاهش یافته است. او، به عامل‌های طبیعی و کم‌بود بارش اشاره می‌کند و به این باور است که این مشکلات سبب کاهش کیفیت محصولاتش شده است.

او، از بی‌توجهی ریاست زراعت بدخشان، شکایت می‌کند و می‌افزاید: «بلی، رؤسای قریه و رؤسای حوزه در ولسوالی تیشکان چندین بار به ریاست زراعت بدخشان مراجعه کردند و دلیل مراجعه‌کردن شان هم، به خاطر پیداکردن تخم‌های اصلاح‌شده و کود کیمیایی خوب‌تر بود که متأسفانه هیچ چیز به دست شان نیامده و در همین سرنوشت سردرگم به سر می‌برند که حاصلات شان همه‌ساله کاهش پیدا می‌کند.»

از سویی هم، وثیق‌الله، یکی دیگر از کشاورزان در بدخشان، در باره‌ی کاشت محصولات در زمین‌های للمی می‌گوید: «در زمین‌های للمی ما زیاد محصولات کاشت نمی‌کنیم؛ ما زیاد گندم کاشت می‎‌کنیم و در شماری از منطقه‌هایی که سردسیر است، در آن منطقه‌ها جو کاشت می‌کنیم و یگان منطقه‌ها و زمین‌هایی ما داریم که آن جا زیاد کاشت نمی‌کنیم؛ در آن جا ما [کاه دروگی] می‌گوییم، زیاد به خاطر حیوانات ما از آن استفاده می‌کنیم.»

در همین حال، عبدالبصیر یونسی، کارشناس امور کشاورزی در بدخشان، می‌گوید که در این ولایت به دلیل کوهستانی‌بودن آن، بیش‌تر کشاورزان در زمین‌های للمی سرگرم کشاورزی اند.

او، در باره‌ی ناپایداری حاصلات کشاورزان زمین‌های للمی، چنین می‌‌گوید: «کشاورزانی که از ناپایداری شکایت دارند، این‌ها زمین‌های خود را نگه‌داری درست نمی‌کنند؛ همه‌ساله که گندم کاشت می‌کنند، یک مسئله است که همان استرکچر، همان تکسچر یا کیفیت استندرد خاک را از بین می‌برند. هر سال گندم، گندم، گندم خاصیت همان خود خاک را که همان خاصیت مواد عضوی، مواد پایداری که دارد، از بین می‌رود که به یک کود کیمیایی که پاش داده می‌شود، متأسفانه او زمین را به شکل پایدار و استندرد نگه‌داری کرده نمی‌تواند.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

با این حال، احسان‌الله سراجی، آمر امور زراعتی ریاست زراعت، آبیاری و مالدری بدخشان، می‌گوید که شرایط آب‌وهوایی تأثیر قابل توجهی بر حاصلات کشاورزان دارد و سال‌های بارانی و کم‌باران، می‌تواند به شدت بر کیفیت و کمیت محصولات تأثیر بگذارد.

او، به سلام‌وطندار می‌افزاید: «منظور از ناپایداری به این معنا است که دقیقاً زراعت للمی این وابستگی را دارد که تابع شرایط آب و اقلیم است و سالی که باران هست و سالی که کم‌بارانی است یا این که باران در موقعش که نیاز دارد بارندگی صورت بگیرد، سر حاصلات شان تأثیرات دارد، می‌تواند این تأثیرات مثبت باشد، می‌تواند منفی باشد.»

بدخشان، واقع در شمال‌شرق افغانستان، به عنوان یکی از ولایت‌های کوهستانی و سرد کشور، همواره با چالش‌های متعددی در بخش کشاورزی روبه‌رو بوده است. کشاورزان در بدخشان، بیش‌تر به کاشت محصولات کشاورزی در زمین‌های للمی پرداخته و معیشت خود را بر پایه‌ی این فعالیت‌ها بنا کرده ‌اند؛ اما در سال‌های پسین، ناپایداری حاصلات کشاورزی در زمین‌های للمی در این ولایت، به یک معضل جدی تبدیل شده است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: