مسئولان در دفتر جمعیت هلال‌احمر افغانی، امروز (پنج‌شنبه، ۱۲میزان) در برنامه‌ا‌ی در کابل، می‌گویند که ۸۰۰ تن به شمول زنان بی‌سرپرست از هلمند، فراه و فاریاب را به هدف فراگیری آموزش‌های حرفه‌ای به انستیتیوت افغان-کوریا معرفی کرده اند.

الیاس‌خیل ناصری، رییس مرستون‌های افغانستان، می‌گوید که این کارآموزان، در هفت ‌رشته‌ی آموزش کمپیوتر، انگلیسی، خیاطی، تخنیک ‌موتر، ترمیم ‌وسایل برقی خانه، لین‌کشی ساختمان و نل‌دوانی آموزش می‌بینند. او می‌افزاید: «ارزش مجموعی این برنامه نزدیک به یک ‌میلیون دالر می‌شود که ۸۰۰ خانواده را به شمول زنان پوشش می‌دهد و در آن کارآموزان آموزش‌های حرفه‌ای را فرا می‌گیرند.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

در همین حال، احمد محمد ال‌عثمانی، سرپرست دفتر جمعیت هلال‌احمر قطر در افغانستان که در این برنامه حضور داشت، می‌گوید که این کشور به کمک‌های انسان‌دوستانه‌اش در افغانستان ادامه می دهد. «پروژه‌ی امرار معیشت از طرف ما پشتیبانی و شریکان ما آن را تطبیق می‌کنند؛ ما تعهد داریم که کمک‌های خود را در بخش انسان‌دوستانه به افغانستان ادامه دهیم.»

همین‌گونه، شماری از کارآموزان از حکومت سرپرست، می‌خواهند که پس از فراغت از این رشته‌های حرفه‌ای از انستیتوت افغان- کوریا، به آن‌ها زمینه‌ی کار دایمی را فراهم کند.

اورنگ‌زیب، کارآموز بخش کمپیوتر انستیتیوت افغان-‌کوریا، می‌گوید که پس از فراغت باید زمینه‌ی کار برای شان فراهم شود. او می‌افزاید: «به خاطر که فرصت کاری در افغانستان کم است و باید این نهاد پس از فراگیری آموزش‌های حرفه‌ای به ما زمینه‌ی کار را فراهم کند.»

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

بی‌بی عایشه، کارآموز بخش خیاطی این انستیتیوت، می‌گوید که باید زمینه‌ی فراگیری آموزش‌های حرفه‌ای به شهروندان بیش‌تر شود. «با وجود محدویت‌ها ناچار هستیم که خیاطی را برای تأمین نیازهای خانواده خود فرا بگیریم.»

گفتنی است که بیش‌تر برنامه‌های آموزش حرفه‌ای در افغانستان، توسط اداره‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی تطبیق می‌شود. بر اساس اطلاعات اداره‌ی تعلیمات تخنیکی و مسلکی، در یک سال گذشته، ۱۹ هزار تن از مرکزهای آموزشی حرفه‌ای این نهاد فارغ و وارد بازار کار افغانستان شده اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: