شمار بسیاری از باشندگان نیمروز، از صبح تا شام در گرمای سوزان این ولایت سرگرم کارهای کشاورزی برای ادامه‌ی زندگی اند؛ اما برخی از این کشاورزان از کم‌بود آب و بی‌توجهی مسئولان شکایت دارند و می‌گویند که کم‌بود آب زندگی را به آن‌ها دشوار کرده و به کشت‌زارهای شان آسیب رسانده است.

غلام‌سرور، یک تن از کشاورزان در نیمروز، می‌گوید که سال‌هاست به دلیل کم‌بود آب متضرر می‌شود. او می‌افزاید: «ما مردم کشاورز هستیم؛ چهار سال است که ما متضرر می‌شویم. خربزه، تربوز، گندم و جَو که کشت می‌کنیم، هر سال ما متضرر می‌شویم. آب نیست، زندگی بسیار با مشکلات پیش می‌رود.»

محمد میرزایی، کشاورز ۵۰ساله، هم با شکایت از کم‌بود آب می‌گوید که ا‌مسال نیز حاصلات اندک از کشت‌زارهای گندمش به دست آورده است.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

در همین حال، غلام‌سخی تیموری، باشنده‌ی ولسوالی خاشرود نیمروز، نیز با شکایت از ‌دست‌رسی‌نداشتن به آب می‌گوید که مردم توانایی حفر چاه‌های عمیق را ندارند و هر روز سطح آب پایین‌تر می‌رود.

او می‌افزاید: «در منطقه‌ی ما ۴۰ تا ۵۰ چاه عمیق است. مردم توانایی این را ندارند که چاه برمه را پایین ببرند و آب مورد نیاز خود را تأمین کنند. به ما کمک کنند؛ پیشنهاد خوب بدهند؛ به ما انجنیر بدهند. تا حالا هیچ کس به ما کمک نکرده است.»

این کشاورزان، از حکومت سرپرست امارت اسلامی و نهادها می‌خواهند که برای حل مشکل کم‌آبی ‌شان، هرچه زودتر دست به کار شوند.

از سویی هم، شماری از کارشناسان آب در نیمروز، حفر چاه‌های عمیق، ساخت بندهای آب و رهاسازی آب‌ بند کمال‌خان در موقع ضرورت را، راه‌حل تأمین آب مورد نیاز کشاورزان این ولایت می‌دانند.

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

ذبیح‌الله ولی‌زاده، یک تن از کارشناسان آب در نیمروز، به سلام‌وطندار می‌گوید: «بندهای کنترلی بیش‌تر ساخته شود؛ چک‌دم ساخته شود و زمانی که آب بند کمال‌خان رها می‌شود، زمانی رها شود که کشاورزان نیاز دارند و موضوع دیگر این که در ولسوالی‌های دلارام، خاشرود و زرنج آب شیرین است؛ اما آب خیلی پایین رفته است که نیاز به حفر چاه‌های عمیق است و مردم توانایی این را ندارند که چاه‌های عمیق حفر کنند. بنابراین، اگر کشاورزان از طرف حکومت حمایت می‌شوند یا نهادها، همین زمینه به آن‌ها فراهم شود تا آن‌ها از آب زیر زمین استفاده کنند.»

با این حال، عبدالقهار ناصر، رییس حوزه‌ی فرعی دریایی نیمروز، با تأیید بحران کم‌آبی در این ولایت می‌گوید که در هفته‌های پسین آب بند کمال‌خان در مرکز و برخی از مناطق دیگر این ولایت به ‌گونه‌ی موقتی رها شده و مشکل کم‌آبی کشاورزان را تا اندازه‌‌ای حل کرده است.

قرار بود با ساخت بند کمال‌خان، مشکلات کم‌آبی کشاورزان در نیمروز رفع شود؛ اما با گذشت چندین سال از ساخت این بند، هنوز کشاورزان این ولایت با مشکل کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و کشت‌زارهای کشاورزی از بین می‌رود.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: