«دلیل اعتیادم به مواد مخدر مهاجرت بود؛ در یونان به مصرف مواد مخدر معتاد شدم؛ اعتیاد همه‌ی داشته‌هایم را گرفت.»

این پاره‌ای از گفته‌های محمد‌وسیم ۳۲ساله است که در مرکز آموزشی، فنی و حرفه‌ای پلچرخی سرگرم کار در بخش خیاطی است. محمدوسیم، باشنده‌ی پنجشیر که پس از مهاجرت به کشورهای دیگر به مصرف مواد مخدر معتاد شده، می‌گوید که اعتیاد به مواد مخدر زندگی‌اش را از بین برده است. «انگلیسی را در افغانستان خوانده‌ام، عربی را در مدرسه خوانده‌ام ایتالیایی را در ایتالیا و یونانی را در یونان یاد گرفته‌ام و به شماری از زبان‌های دیگر هم صحبت می‌کنم.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

او، اعتیادش را یک کابوس وحشت‌ناک توصیف می‌کند؛ کابوسی که افزون بر سلامتی‌اش تمام داشته‌های مادی‌اش را نیز از او گرفته است. محمدوسیم که دوره‌ی ترک اعتیادش را سپری کرده و در مرکز آموزشی، فنی و حرفه‌ای پلچرخی مهارت‌های جدیدی را آموخته است، می‌گوید که تصمیم دارد به فردی مفید در جامعه بدل شود. «۱۳ ماه می‌شود که در این اردوگاه استم و به بیرون هم ‌اجازه ندارم که بروم؛ دل‌تنگ نمی‌شوم؛ چون پس از درمان فهمیدم که بیرون بروم چه کار‌کنم؛ کجا بروم.»

محمدوسیم، می‌گوید اکنون به ده‌ها فرد معتاد به مصرف مواد مخدر که دوره‌ی ترک اعتیاد را گزرانده، آموزش می‌دهد.

مسئولان در وزارت کار و امور اجتماعی در برنامه‌ای، می‌گویند که امروز ۵۶۰ فرد معتاد به مصرف مواد مخدر پس از درمان، از یک دوره‌ی چهارماهه‌ی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در پنج رشته فارغ شده‌ اند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

سمیع‌الله ابراهیمی، سخن‌گوی وزارت کار و امور اجتماعی، می‌گوید که این افراد، بوت‌دوزی، بیک‌دوزی، خیاطی، ترمیم وسایل برقی خانه و لین‌کشی ساختمان را فرا گرفته اند. او می‌افزاید: «در کنار مدرک فراغت، وسایل و ابزارها برای افرادی که در رشته‌های مختلف آموزش دیده ‌اند، توزیع می‌شود. قیمت این ابزار کار متفاوت است؛ اما به گونه‌ی اوسط هزینه‌ی وسایل هر فرد از ۳۰ هزار تا ۶۰ هزار افغانی می‌رسد.»

بر اساس آمار وزارت کار و امور اجتماعی، در بیش از یک‌ سال‌و‌نیم گذشته، سه هزار فرد معتاد به مصرف مواد مخدر پس از سپری‌کردن دوره‌ی ترک اعتیاد، از مرکزهای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای این وزارت فارغ شده اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: