پزشکان در شفاخانه‌ی ملی و تخصصی «نور» در شهر کابل، می‌گویند که میزان مراجعه‌ی مبتلایان به اختلال‌های بینایی و بیماری‌های آلرژیکی چشم در مقایسه با گذشته دو برابر افزایش یافته و ماهانه بیش از ۱۶ هزار تن در بخش‌های مختلف این شفاخانه مراجعه می‌کنند.

ضیاالدین حامد، متخصص بیماری‌های چشم در شفاخانه‌ی نور، می‌گوید که روزانه نزدیک به ۴۰ بیمار که به اختلال‌های شدید بینایی دچار اند، در این شفاخانه جراحی می‌شوند. او می‌افزاید: «پرده‌ی چشم یا ولادی که از زیادی عمر است ارقامش بالاتر است، ۴۰ بیمار که بستر می‌کنیم، ۳۵ بیمار به خاطر پرده‌ی چشم است؛ پنج درصد ضربه یا آب‌ سیاه است؛ مراجعه‌کنندگان خیلی بیش‌تر شده؛ بیماران در بخش‌های آلرژیک و جراحی پرده‌ی چشم بیش‌تر است.»

حامد، می‌افزاید که از میان ۸۰۰ بیماری که روزانه مراجعه می‌کنند، ۱۵ درصد پرده‌، ۱۵ درصد ضعیفی و ۶۰ درصد بیماری‌های آلرژیکی چشم دارند.

سلام‌وطندار را در اکس دنبال کنید

محمد‌ظریف، مسئول بخش توزیع کارت در شفاخانه‌ی نور نیز، می‌گوید که رقم بیماران مبتلا به اختلال‌های بینایی و آلرژیکی چشم در مقایسه با گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. «حدود ۵۵۰ مراجعه‌کننده تنها در بخش اوپیدی می‌آیند و دیگران در بخش‌های مختلف مراجعه می‌کنند؛ مراجعه‌‌کنندگان تا ۵۰ درصد بیش‌تر شده؛ در گذشته روزانه ۴۰۰ مراجعه‌کننده داشتیم؛ اما اکنون ۷۰۰ بیمار است که ماهانه ۱۶ هزار مراجعه‌کننده می‌شود.»

رایج‌ترین نوع اختلال‌های بینایی شامل عیب‌های انکساری یا نزدیک‌بینی و دور‌بینی چشم، پیری چشمی، آب‌مروارید،کور‌رنگی ،سندروم خشکی چشم و آب‌ریزش چشم است.

شماری از بیماران که برای درمان به این شفاخانه آمده اند، می‌گویند که به دلیل‌های مختلف چشم شان دچار اختلال بینایی شده است.

صندگل، باشنده‌ی خوست که برای درمان به کابل آمده است، می‌گوید که از چند ماه به این سو چشمانش دچار اختلال دید شده است. او می‌افزاید: «یک چشمم را در خوست جراحی کرده‌ام؛ اما دیدش چندان خوب نشد. اکنون چشم دیگرم هم کور شده؛ داکتران/ پزشکان می‌گویند که پرده آورده و باید جراحی شود.»

سلام‌وطندار را در تلگرام دنبال کنید

عزیزالله، باشنده‌ی کابل نیز، می‌گوید: «دو ماه شده که چشم‌هایم سیاهی پیدا کرده؛ پرده آورده؛ چیزی را که می‌بینم خیال برق می‌کنم ولی بازم برایم دیده نمی‌شود.»

پزشکان، می‌گویند که ابتلا به بیماری‌ها، مراقبت‌نکردن از چشم و تغذیه‌ی نادرست از دلیل‌های اصلی اختلال‌های بینایی و آلودگی هوا، استفاده از شماری از داروها و قرارگرفتن در محیط‌های آلوده از دلیل‌های بیماری‌های آلرژیکی چشم است.

رقم مبتلایان به بیماری‌های چشمی در حالی افزایش یافته که کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، به تازگی اعلام کرده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در افغانستان مبتلا به اختلال‌هایی بینایی و ۴۰۰ هزار تن دچار نابینایی اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: