به دنبال سفر هیئت بلندپایه‌ی قطر به کندهار و دیدار با مقام‌های بلندپایه‌ی امارت اسلامی، آگاهان، می‌گویندکه این سفر برای رساندن پیام جامعه‌ی جهانی که در نشست دوحه بازتاب یافته بود، انجام شده است.

یارمحمد باقری، استاد علوم سیاسی، به سلام‌وطندار، می‌گوید که قطر با اعزام این هیئت، می‌خواهد پیام آخرین نشست سازمان ملل را به امارت اسلامی برساند. به گفته‌ی او، رهبران امارت اسلامی، باید پیامدهای تصمیم‌های خود را در نظر بگیرند؛ زیرا، احتمال دارد جامعه‌ی جهانی دست به اقدام‌های شدیدتری بزند.

محمداکرم عارفی، استاد روابط بین‌الملل، می‌گوید که قطر تلاش دارد امارت اسلامی را به کشورهای منطقه و جهان نزدیک کند. او می‌افزاید، نقش قطر در قضایای چند سال پسین افغانستان برجسته بوده و این کشور، اکنون تلاش می‌کند تا از طریق گفت‌وگوها با رهبران امارت اسلامی، یک تفاهم قوی‌ میان آ‌ن‌ها و جامعه‌ی جهانی به ‌وجود بیاورد.

سلام‌وطندار فارسی را در فیسبوک دنبال کنید

آقای عارفی، می‌گوید: «کشورهایی مانند قطر، یک نفوذ نسبی بر امارت اسلامی دارد. به نظر می‌رسد که سفر این‌ باره‌ی‌ قطر، بیش‌تر زمینه‌سازی برای نشست بعدی سازمان ملل باشد.»

روز گذشته –جمعه، ۲۲ ثور- کندهار میزبان هئیت بلند‌رتبه‌ی سیاسی قطر به ریاست شیخ‌محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، نخست‌‌وزیر و وزیر امور خارجه‌ی این کشور بود.

این هیئت، با محمدحسن آخوند، رییس‌‌الوزرا، امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه و برخی دیگر از مقام‌های سیاسی امارت اسلامی در کندهار، دیدار کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی امارت اسلامی، روز گذشته، در رشته‌تویتی، نوشت که در دیدار هیئت قطری با محمدحسن آخوند و هیئت هم‌راهش، روی تقویت روابط دوجانبه، بلندبردن سطح اعتماد بین افغانستان و قطر، هم‌کاری‌های عملی در راستای آموزش، صحت و اقتصاد صحبت شده است.

سلام‌وطندار فارسی را در تویتر دنبال کنید

در سوی دیگر، ویس ناصری، تحلیل‌گر مسائل سیاسی، می‌گوید که قطر با اعزام این هئیت به افغانستان، در کنار انتقال پیام نشست دوحه به رهبری امارت اسلامی، تلاش دارد به امارت اسلامی بگوید که ادامه‌ی پالیسی کنونی‌اش مورد پذیرش جهان نیست.

به گفته‌ی او، امارت اسلامی وعده‌هایی را که به قطر، پاکستان و امریکا داده بودند، عملی نکرده و قطر نیز، نتوانسته است در ۲۰ ماه گذشته در سیاست‌های امارت اسلامی تغییرات بیاورد.

گفتنی ا‌ست که قطر  از ۲۰۱۲ به این‌‌ سو، میزبان دفتر سیاسی امارت اسلامی است و توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و امارت اسلامی نیز، در شهر دوحه، پایتخت این کشور امضا شد و قطر از آن زمان تا اکنون، تلاش دارد، میانجی خوبی میان امارت اسلامی و جامعه‌ی جهانی باشد.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: