سازمان صحی جهان از افزایش موارد ابتلا به آبله میمون در جهان هشدار داد. تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان صحی جهان، آبله میمون را وضعیت اضطراری برای صحت جهانی اعلام کرده است و آن را «روی‌داد فوق‌العاده» که می‌تواند به کشورهای دیگر نیز سرایت کند، عنوان کرده است.

رئیس سازمان صحی جهان گفته که بیش از ۱۶ هزار مورد مثبت آبله میمون در ۵۷ کشور ثبت شده است و تاکنون ۵ تن در اثر ابتلا به این ویروس جان باخته‌اند.

او افزوده است: «ما شاهد گسترش بیماری جدیدی هستیم که به سرعت در حال گسترش است و آگاهی ما در موردش خیلی اندک است. اما معیارهای مندرج در قواعد بین‌المللی صحت را برآورده می‌کند. براساس همین دلایل، من تصمیم گرفته‌ام که گسترش آبله میمون را نشان‌دهندۀ وضعیت فوری در مورد بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی اعلام کنم.»

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

با این حال، وزارت صحت عامه ثبت روی‌دادهای مثبت آبله میمون در کشور را رد می‌کند، اما از تدابیر این وزارت در صورت گسترش این ویروس در افغانستان خبر می‌دهد.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه، به سلام‌وطندار می‌گوید: «واقعاتی که در کشور ما وجود دارد، واقعات مثبت نبوده، بل‌که مشکوک است. وزارت صحت عامه به حوزه‌های ولایتی سفارش‌های لازم را انجام داده و تدابیر از سوی وزارت صحت عامه گرفته شده است.»

برای دریافت معلومات و چه‌گونه‌گی ویروس آبله میمون سراغ پزشکان رفتیم. پزشکان درد عضلات، تب و لرز، سردردی، کمردرد، خسته‌گی، تورم غدد لنفاوی و ظاهرشدن آبله‌هایی روی جلد را، از نشانه‌های ابتلا به آبله میمون عنوان می‌کنند.

به گفتۀ پزشکان، ویروس آبله میمون از طریق تماس با فرد بیمار، عطسۀ فرد بیمار و لمس آبله‌های فرد بیمار به افرادی دیگر، انتقال می‌یابد.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

عبدالحق قاضی‌زاده، یک تن از پزشکان، در این باره می‌گوید: «مرگ‌ومیر آن زیاد نیست. دو تا چهار هفته دوام می‌کند و بعد از آن به سوی شفایابی می‌رود. اما مهم این است که فرد مبتلا باید وقایه و در اتاق جدا تجرید شود.»

حشمت فیضی، یک تن دیگر از پزشکان، نیز در این باره می‌گوید: «آبله‌ها به سر و صورت مریض به‌خصوص در قسمت صورت، دست و پا تراکم دارد. از یک شخص به شخصی دیگر انتقال پیدا می‌کند. این ویروس خیلی کشنده نیست.»

دوری از افراد مبتلا به آبله میمون، رعایت بهداشت فردی، دوری از حیوانات ناقل آبله میمون، از جمله مواردی‌اند که فرد می‌تواند خود را از ابتلا به بیماری آبله میمون محفوظ نگه دارد. سازمان صحی جهان از تمام کشورها خواسته است که برای جلوگیری از گسترش آبله میمون، عمل‌کرد هماهنگی جهانی را روی‌دست گیرند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: