پس از روی‌کارآمدن دوبارۀ امارت اسلامی در افغانستان، مسئولان آن بر بهبود وضعیت کشور هم‌واره تأکید و طرح‌هایی را در این باره همه‌گانی کرده‌اند. اما دیده می‌شود که با گذشت ماه‌ها، از عملی‌شدن طرح‌های امارت اسلامی خبری نیست.

طرح بازگشایی مکتب‌های دخترانۀ بالاتر از صنف ششم، برگزاری یک نشست بزرگ، توزیع یونیفورم پولیس ملی و جمع‌آوری گداها، از طرح‌هایی‌اند که هنوز اجرایی نشده است. شماری از آگاهان مسائل سیاسی به این باور اند که تعهدات امارت اسلامی در حد شعار باقی مانده است و آنان توانایی عملی‌کردن این طرح‌ها و تعهدات خود را ندارند.

عبدالجبار اکبری، آگاه مسائل سیاسی، به سلام‌وطندار می‌گوید که حکومت سرپرست امارت اسلامی انتظارهای شهروندان کشور را در پیوند به عملی‌کردن تعهداتش و بهبود وضعیت حاکم، برآورده نتوانسته است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

او می‌افزاید: «مردم انتظار داشتند که امارت اسلامی یک بستر اجتماعی و کاری را برای مردم افغانستان مساعد بسازد تا مردم بیش‌تر درک کند که نظام امارت اسلامی‌ست که پاسخ‌گوی همه نیازمندی‌هاست. هرچند آن‌ها گفتند که ما این کار را می‌کنیم و آن کار را می‌کنیم؛ اما هیج نمی‌تواند که جنبۀ عملی داشته باشد.»

هاشمی پروانی، دیگر آگاه مسائل سیاسی، نیز می‌گوید که عدم پای‌بندی به تعهدات از سوی امارت اسلامی، به زیان حکومت سرپرست امارت اسلامی تمام می‌شود.

۲۷ سنبلۀ سال ۱۴۰۰ خورشیدی وزارت معارف امارت اسلامی با پخش اعلامیه‌‌یی از تمامی دانش‌آموزان خواست که به مکتب بازگردند؛ در حالی‌ که دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم اجازۀ ادامۀ درس را نیافتند و باری دیگر وعدۀ بازگشایی تمامی مکتب‌ها به حمل ۱۴۰۱ واگذار شد، اما باز هم دختران بالاتر از صنف ششم از پس درهای بستۀ مکتب‌ها به خانه‌های‌شان بازگشتند.

پس از آن، با آن‌که امارت اسلامی از روی‌دست‌گرفتن طرحی و بعد ایجاد یک کمیسیون برای بازگشایی مکتب‌های دخترانۀ بالاتر از صنف ششم خبر داد؛ اما تاکنون از بازگشایی این مکتب‌ها خبری نیست.

زحل، دانش‌آموز صنف یازدهم است. او که از ادامۀ بسته‌ماندن مکتب‌های دخترانه خشم‌گین است، چنین می‌گوید: «نزدیک به یک سال می‌شود که دروازه‌های مکتب‌ها به‌روی دختران بسته است، چرا امارت اسلامی به گفته‌های خود عمل نمی‌کند، بارها وعدۀ بازگشایی مکاتب را داده‌ است؛ اما هنوز سرنخی در این مورد وجود ندارد.»

در تاریخ سوم جوزا رسانه‌ها گزارش دادند که امارت اسلامی برای بهبود وضعیت کشور، لویه‌جرگه یا نشستی را برای رای‌زنی دربارۀ مسائل مهم کشور برگزار می‌کند؛ اما این نشست نیز تاکنون برگزار نشده است.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

طرح جمع‌آوری گداها دو ماه پیش و روند توزیع یونیفورم پولیس ملی دو هفته پیش روی‌دست گرفته شد؛ اما امارت اسلامی به هیچ یک از این تعهدات و طرح‌ها تاکنون عمل نکرده است. یونس صدیقی، سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی که یکی از مجریان طرح جمع‌آوری گداهاست، اجرایی‌نشدن این طرح را تأیید می‌کند.

سخنگویان وزارت‌های معارف و امور داخله حاضر به ارائۀ پاسخ به پرسش‌های ما نشدند. اما بلال کریمی، از معاونان سخنگوی امارت اسلامی، به سلام‌وطندار می‌گوید که این تعهدات در مرحلۀ اجرایی‌شدن قرار دارند‌.

او می‌افزاید: «امارت اسلامی به نفع ملت و مردم خود گام‌هایی را برمی‌دارد که چالش‌های جدی در قبال ندارد.» با آن‌که حکومت سرپرست تأکید بر اجرایی‌شدن طرح‌هایش دارد، اما دیده شود که چه زمانی به‌طور کامل می‌تواند تعهدات خود را عملی‌ کند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: