نماینده‌گان ۱۰ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک بیانیۀ مشترک از امارت اسلامی خواسته‌اند که مکتب‌ها را به‌روی همه دختران باز کند.

امارات متحدۀ عربی، ناروی، آلبانیا، برازیل، فرانسه، گابن، ایرلند، مکسیکو، بریتانیا و آمریکا این بیانیه را صادر کرده‌اند. در بیانیه آمده است: «پیام ما روشن است: همه دختران در افغانستان باید بتوانند به مکتب بروند.»

این اعضای شورای امنیت سازمان ملل افزوده‌اند که هفتۀ گذشته بیش از یک میلیون دختر در افغانستان آماده شده بودند که بالاخره بتوانند به مکتب بازگردند؛ اما در آخرین لحظه ناامید شدند، وقتی فهمیدند که حق آموزش ندارند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

آنان تأکید کرده‌اند که این تصمیم خلاف تعهداتی‌ است که حکومت سرپرست امارت اسلامی در هفته‌ها و ماه‌های پسین به‌عنوان بخشی از تعامل جاری با جامعۀ جهانی مطرح کرده بود. به گفتۀ نماینده‌گان ۱۰ کشور، این یک عقب‌گرد عمیقاً نگران‌کننده است؛ چون آموزش یک حق جهانی برای همه کودکان است که شامل دختران نیز می‌شود.

در بیانیه آمده است: «افغانستان در آستانۀ فروپاشی است و این کشور برای آیندۀ امن و باثبات، نباید نیمی از جمعیت خود را از آموزش محروم کند.» در بیانیه‌ هم‌چنان تأکید شده است که امارت اسلامی مکتب‌ها را برای همه باز و برای تمام کودکان و جوانان کشور یک محیط آموزشی امن فراهم کند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که بیش از یک میلیون دختر در افغانستان در این هفته در خانه‌های‌شان گریه کردند و شورای امنیت نمی‌تواند آن‌ها را ناامید کند. آنان تصریح کرده‌اند که این سازمان و جامعۀ جهانی برای پشتی‌بانی از شهروندان افغانستان از جمله آموزش برای همۀ کودکان، آماده‌اند.

نماینده‌گی دایمی ناروی در سازمان ملل متحد، صبح روز گذشته در توییترش نوشت که شورای امنیت این سازمان دربارۀ ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم در افغانستان، بحث خواهد کرد. نشست شورا پس از چاشت دیروز برگزار شد.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

قرار بود مکتب‌های دخترانه پس از ماه‌ها تعطیلی  روز چهارشنبه، سوم حمل در سراسر کشور بازگشایی شود، اما وزارت معارف در همان روز اعلام کرد که مکتب‌های دوره‌های متوسطه و لیسۀ دختران تا امر بعدی هم‌چنان بسته می‌ماند.

بسته‌ماندن مکتب‌های دخترانه واکنش‌های منفی گستردۀ ملی و بین‌المللی را به‌دنبال داشته است. ایالات متحدۀ آمریکا در واکنش به این تصمیم نشست‌های برنامه‌ریزی‌شدۀ خود با مقام‌های امارت اسلامی را لغو کرده‌ است.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: