برای نخستین بار با روی‌کارآمدن امارت اسلامی افغانستان، تمرینات سه‌روزۀ اسکی بدون شرکت‌ اسکی‌بازان زن از سوی فدراسیون ملی اسکی به هم‌کاری مالی ریاست تربیت بدنی کشور، با شرکت حدود ۵۰ اسکی‌باز از سه ولایت بامیان، غزنی و کابل به‌منظور شناسایی اسکی‌بازان برتر در بامیان برگزار شده است.

داوود کارگر، مسئول فدراسیون ملی اسکی می‌گوید که هدف از برگزاری این تمرینات، شناسایی اسکی‌بازان برتر و معرفی آنان در بازی‌های المپیک ۲۰۲۲ چین و ۳۰مین دور رقابت‌های آسیایی اسکی در کشور لبنان است.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

مسئول فدراسیون ملی اسکی تأیید می‌کند که در این تمرینات هیچ اسکی‌باز زن شرکت نکرده است. اما به گفتۀ او، مقام‌های امارت اسلامی گفته‌اند که در آینده طبق شریعت اسلامی زمینۀ حضور زنان را در بخش‌ ورزش از جمله اسکی فراهم خواهند کرد.

خواستیم دیدگاه اسکی‌بازان زن را نیز در این باره در گزارش داشته باشیم؛ اما آنان به‌دلیل برخی نگرانی‌ها حاضر به گفت‌وگو نشدند. در همین حال، شاه‌آغا رضایی، یک تن از اسکی‌بازان بامیانی، می‌گوید که بانوان اسکی‌باز علاقه‌مندی داشتند تا در این تمرینات شرکت کنند؛ اما به گفتۀ او، امارت اسلامی مانع حضور آنان در این تمرینات شد.

این اسکی‌باز هم‌چنان از نبود امکانات فنی ورزش اسکی مانند پِست مناسب، بالابر/لیفت، کفش و تختۀ اسکی شکایت می‌کند و می‌افزاید: «با امکانات ابتدایی که در اختیار دارم، تلاش می‌کنم تا موفق شوم در رقابت‌های بیرون‌مرزی اسکی در کشورهای چین و لبنان اشتراک و برای کشور مدال افتخار کسب کنم.» به گفتۀ آقای رضایی، کم‌بود یا نبود پشتی‌بانی امارت اسلامی، سبب کاهش شوق و انگیزۀ جوانان بامیانی به تمرینات ورزش‌های زمستانی به‌ویژه اسکی شده‌ است.

میلاداحمد نیازی، اسکی‌باز از ولایت غزنی که در این تمرینات شرکت کرده است، نیز می‌گوید که بامیان از ولایت‌های سردسیر، برف‌‌گیر و با مردمان مهمان‌نواز، مکان مناسب برای تمرین هرگونه ورزش از جمله اسکی‌ست. با این حال، او از امارت اسلامی می‌خواهد که از ورزش‌کاران پشتی‌بانی و زمینۀ شرکت آنان در رقابت‌های بیرون کشوری را فراهم کند.

سلام‌وطندار فارسی را در تلگرام دنبال کنید

بر بنیاد گفته‌های مسئولان فدراسیون ملی اسکی، رقابت‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در هفتم فبروری در چین برگزار خواهد شد که در این رقابت‌ها از افغانستان چهار ورزش‌کار، یک مربی و یک تن به‌عنوان هیأت معرفی‌ شده‌‌اند و در ۳۰مین دور رقابت‌های آسیایی اسکی در کشور لبنان که در تاریخ ۲۲ فبروری برگزار خواهد شد، نیز چهار اسکی‌باز و یک مربی از فغانستان معرفی می‌شوند.

بامیان از ولایت‌های سردسیر، برف‌گیر و کوهستانی در مرکز کشور است که در سال‌های پسین در کنار دیگر ورزش‌ها، بازی‌های زمستانی از قبیل اسکی، کورلینگ و اسنوبورد نیز در میان نوجوانان و جوانان دختر و پسر این ولایت رونق یافته بود و همه‌ساله رقابت‌های جهانی اسکی زیر نام «افغان اسکی چلنج» با شرکت‌ ده‌ها اسکی‌باز دختر و پسر از کشورهای مختلف در بامیان برگزار می‌شد. اما ام‌سال در پی تحولات و روی‌کارآمدن امارت اسلامی، برگزاری رقابت‌های اسکی در بامیان کاهش یافته است و بانوان اسکی‌باز این ولایت نیز در میدان‌ها و رقابت‌های اسکی دیده نمی‌شوند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: