پس از روی‌کارآمدن امارت اسلامی افغانستان، بسیاری از رسانه‌ها به‌دلیل کم‌بود یا نبود منابع مالی تعطیل شده و کارمندان آن‌ها شغل‌های‌شان را از دست داده‌اند. اما رسانه‌هایی که هنوز فعالیت می‌کنند، با مشکل دست‌رسی‌نداشتن به اطلاعات روبه‌رو اند.

خبرنگاران در ولایت‌های جنوبی کشور می‌گویند که دست‌رسی به اطلاعات اخیراً به‌طور فزاینده‌یی دشوار شده است و آنان نمی‌توانند اطلاعات را به موقع از مسئولان به‌دست آورند.

بسم‌الله وطن‌دوست، مسئول رادیو صدای ملت در کندهار به سلام‌وطندار می‌گوید که در این اواخر دست‌رسی به اطلاعات در این ولایت دشوار شده است. به گفتۀ او، در این ولایت‌ روی‌داد اتفاق می‌افتد، انفجار رخ می‌دهد، جرم‌های جنایی رخ می‌دهد؛ اما در این زمینه‌ها آنان ساعت‌ها و حتی روزها نمی‌توانند به اطلاعات دست‌رسی داشته باشند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

محمدیار مجروح، رئیس انجمن خبرنگاران آزاد کندهار می‌گوید که بارها موضوع دست‌رسی‌نداشتن خبرنگاران به اطلاعات را با مسئولان مطرح کرده؛ اما هنوز به این مشکل رسیده‌گی نشده است.

خبرنگاران در ولایت‌های غربی و شمالی کشور نیز با وضعیت مشابهی روبه‌رو اند. آنان می‌گویند که پس از تحول به‌میان‌آمده، از حق دست‌رسی به اطلاعات محروم شده‌اند. به گفتۀ آنان، بسیاری از خبرها و گزارش‌ها روزانه با آن‌ها شریک نمی‌شود.

این خبرنگاران می‌افزایند که آنان با ده‌ها مشکل می‌توانند خبرها و گزارش‌های‌شان را تکمیل و با منابع دولتی مصاحبه کنند. به گفتۀ آنان، آن‌ها در حکومت گذشته نیز مشکلاتی داشتند؛ اما به این اندازه از حق دست‌رسی به اطلاعات محروم نشده بودند.

این خبرنگاران هم‌چنان می‌گویند که آنان به راحتی می‌توانند اطلاعات دربارۀ مسائل اجتماعی و اقتصادی را به‌دست بیاورند؛ اما بیش‌تر در هنگام روی‌دادهای امنیتی موفق به کسب اطلاعات نمی‌شوند.

فعالیت رسانه‌یی در حوزه‌های شرق و جنوب‌شرق کشور نیز بدون چالش نیست و خبرنگاران با دشواری‌های بسیاری روبه‌رو اند. آنان از مقام‌های امارت اسلامی می‌خواهند که به این مشکلات خبرنگاران رسیده‌گی کنند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

یوسف ظریفی، رئیس کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغانستان در حوزۀ شرق کشور می‌گوید، در حالی که دست‌رسی به اطلاعات برای خبرنگاران دشوار است؛ اما کم‌بود بودجه مشکل دیگری‌ست.

با این حال، بلال کریمی، از معاونان سخنگوی امارت اسلامی به سلام‌وطندار می‌گوید که تلاش‌هایی برای تسهیل دست‌رسی خبرنگاران به اطلاعات در حال انجام است. آقای کریمی می‌افزاید که به هم‌کاری با رسانه‌ها متعهد اند و مشکلات خبرنگاران با گذشت زمان حل می‌شود.

خبرنگاران افزون بر دست‌رسی‌نداشتن به اطلاعات، با مشکلات دیگری مانند لت‌وکوب در جریان پوشش روی‌دادها، تهدید به مرگ و خودسانسوری نیز روبه‌رو اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: