حسام‌الدین شمس، والی بادغیس به سلام‌وطندار می‌گوید که این آتش‌بس، با پادرمیانی بزرگان و متنفذان قومی انجام شده است. والی بادغیس می‌گوید که ۱۰ تن از بزرگان و متنفذان قومی میانجی‌گری این آتش‌بس را برعهده گرفته‌اند.

حسام‌الدین شمس می‌افزاید که این ۱۰ بزرگ و متنفذ قومی نخست با طالبان گفت‌وگو و به آتش‌بس به تفاهم رسیدند و بعد با ادارۀ محلی بادغیس گفت‌وگو و به آتش‌بس تفاهم کردند. به گفتۀ والی بادغیس، این آتش‌بس نامحدود است و طالبان با این بزرگان و متنفذان قومی به تفاهم رسیده‌اند که تا ختم آتش‌بس از حومه‌های شهر قلعۀنو، مرکز این ولایت بیرون شوند.

والی بادغیس از تعهدی که به بزرگان قومی مبنی بر رعایت آتش‌بس داده است، اطمینان می‌دهد و می‌گوید که بزرگان قومی نیز از این روند نظارت می‌کنند و هر جناحی که در جریان آتش‌بس تخطی انجام دهد، فوری در برابر آن اقدام خواهد شد. او از طالبان نیز می‌خواهد که به این آتش‌بس پای‌بند بمانند.

سلام‌وطندار را در یوتیوب دنبال کنید

والی بادغیس نیز از باشنده‌گان این ولایت می‌خواهد که به خانه و‌ کاشانۀشان برگردند. او می‌گوید که این آتش‌بس از تلفات جانی و زیان‌های هنگفت مالی در بادغیس جلوگیری می‌کند. والی بادغیس امیدوار است که این آتش‌بس ادامه یابد.

حسام‌الدین شمس نیز تأکید می‌کند که طالبان در هشت روز گذشته ۵ حملۀ تهاجمی را بر شهر قلعۀنو انجام داده و هر بار با شکست روبه‌رو و عقب زده شده‌اند. او می‌گوید که با انجام آتش‌بس به تمام نیروهای امنیتی در بادغیس دستور داده است که به گونۀ آماده‌باش باشند و بر طالبان حمله‌های‌شان را انجام ‌ندهند.

باشنده‌گان بادغیس نیز از این آتش‌بس استقبال می‌کنند و از طرف‌های درگیر می‌خواهند که آتش‌بس ادامه یابد.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

طالبان تاکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

براساس گزارش‌ها، هم‌اکنون تمامی ولسوالی‌های بادغیس در ادارۀ طالبان است و از ده روز به این‌سو نیز طالبان در حومه‌های شهر قلعۀنو با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: