یافته‌های سلام‌وطندار نشان می‌دهد که در یک‌ سال اخیر حدود ۳۰ رسانه بنابر دلیل‌های امنیتی و اقتصادی، فعالیت‌‌های‌شان را متوقف کرده‌اند. این رسانه‌ها شامل ۵ رسانۀ دیداری، ۹ رسانۀ شنیداری و ۱۶ رسانۀ چاپی در ۱۳ ولایت کشور اند.

بر بنیاد یافته‌های سلام‌وطندار، از میان رسانه‌های دیداری، ۲ رسانه در ولایت هرات و ۳ رسانه در ولایت پروان در یک‌سال اخیر از نشرات باز مانده‌اند.

در عین حال، از میان رسانه‌های شنیداری، ۲ رسانه در ولایت فاریاب، ۲ رسانه در ولایت بدخشان، یک رسانه در ولایت هرات، یک رسانه در ولایت لوگر، یک رسانه در ولایت غزنی، یک رسانه در ولایت کندز و یک رسانۀ دیگر در ولایت کندهار، سال گذشته نتوانسته‌اند به فعالیت ادامه دهند.

سلام‌وطندار فارسی را در فیس‌بوک دنبال کنید

از سوی دیگر، به گفتۀ مسئولان رسانه‌یی در ولایت‌ها، حدود ۱۶ رسانۀ چاپی در ولایت‌های فراه، غور، نیمروز، بادغیس و بدخشان از یک‌سال گذشته به این‌سو فعالیت ندارند. بر بنیاد معلومات به‌دست‌آمده، بیش‌تر این رسانه‌ها در حوزۀ غرب کشور اند.

حامد مومن، مسئول نهاد پشتی‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی در حوزۀ غرب کشور می‌گوید: «رسانه‌هایی که در یک‌ سال اخیر در حوزۀ غرب از نشرات باز مانده‌اند، تقریباً ۱۵ رسانه است که بیش‌ترین‌شان چاپی‌اند و بیش‌تر در ولایت‌های بادغیس، غور و هرات اتفاق افتیده و چند رسانۀ تصویری و صوتی هم است که در ولایت هرات متوقف شده‌اند.»



عبدالمجیب خلوت‌گر، رئیس نهاد پشتی‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی، دلیل‌های توقف فعالیت رسانه‌ها را وضعیت نابسامان امنیتی و اقتصادی کشور می‌داند و می‌گوید: «دلایلی که رسانه‌ها مسدود شده یا دلیل مالی‌ست یا دلیل امنیتی‌ست. نگرانی این است که با توجه به این‌که نه وضعیت اقتصادی رو به بهبود است و نه وضعیت امنیتی، ما شاهد افزایش این رقم نباشیم.»

افزون بر توقف فعالیت رسانه‌ها، افزایش خشونت‌ها و تهدیدهای امنیتی سبب شده است که در یک‌ سال گذشته شمار بسیاری از خبرنگاران وظیفه‌های‌شان را ترک کنند و شماری هم به بیرون از کشور بروند. بر بنیاد معلومات کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغانستان، تنها در شش‌ماه گذشته حدود ۳۰۰ کارمند رسانه‌یی زن و حدود ۷۰۰ کارمند رسانه‌یی مرد در کشور وظیفه‌های‌شان را ترک کرده‌اند. در عین زمان، حدود ۵۰ کارمند رسانه‌یی نیز به بیرون از کشور رفته‌اند.

سلام‌وطندار فارسی را در توییتر دنبال کنید

صدیق‌الله توحیدی، مسئول برنامه‌های کمیتۀ مصونیت خبرنگاران افغانستان افزایش خشونت علیه خبرنگاران را تکان‌دهنده می‌خواند و آن را عامل ترک کشور از سوی شمار زیادی از خبرنگاران می‌داند.

صدیق‌الله توحیدی می‌گوید: «۱۷۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران از می سال گذشته تا می ام‌سال، رقم تکان‌دهنده است. از این میان ۴۳ تن افغانستان را ترک کرده‌اند. این آماری‌ست که نزد کمیتۀ مصونیت ثبت است و چه بسا که تعداد زیادی بدون اطلاع کشور را ترک کرده باشند. نگرانی‌ها و وضعیت موجود از نظر سیاسی امیدواری را برای آیندۀ کار روزنامه‌نگاری باقی نگذاشته است.»

با آغاز گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان، خشونت‌ها و ترورهای هدف‌مند به گونۀ بی‌پیشینه افزایش یافته است. در این‌گونه شرایط، جامعۀ رسانه‌یی و خبرنگاران بیش‌تر از هر زمانی با تهدیدهای جدی روبه‌رو اند.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: