Asset 1SWN

سلام وطندار

«کاهش سربازان خارجی بر وضعیت جنگ در افغانستان اثر منفی ندارد»

Arg

به ‌دنبال اعلام وزارت دفاع آمریکا مبنی به کاهش شمار سربازان این کشور در افغانستان، دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که کاهش سربازان خارجی بر وضعیت جنگ در کشور اثر منفی ندارد.

رحمت‌الله اندر، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی امروز (شنبه، بیست‌وهفتم جدی/دی) با ارسال یک پیام ویدیویی به رسانه‌ها می‌گوید که هم‌اکنون ۹۶ درصد عملیات‌ها توسط نیروهای امنیتی و دفاعی کشور راه‌اندازی می‌شوند و به همین خاطر افزایش و کاهش سربازان خارجی اثر منفی بر وضعیت جنگ در کشور ندارد.

هم‌زمان با این، گروه طالبان از اقدام آمریکا برای کاهش سربازانش در افغانستان استقبال کرده و آن را گام عملی در جهت تطبیق توافق‌نامۀ این گروه با آمریکا خوانده است.

محمدنعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتر نوشته است که عملی‌شدن توافق‌نامه به نفع هر دو طرف است و طالبان اطمینان می‌دهند که به تعهدات‌شان پایبند باشند.

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته اعلام کرد که شمار سربازان این کشور در افغانستان به ۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش یافته است. این وزارت در توییتر به نقل از کریستوفر میلر، سرپرست این اداره گفته است که این شمار سربازان برای مأموریت مبارزه با تروریزم آمریکا و تصمیم این کشور با شریکان ناتو برای پشتی‌بانی از نیروهای امنیتی افغان که برای تأمین صلح در کشورشان کار می‌کنند، سودمند است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هم در بیانیه‌یی در وب‌سایت کاخ سفید گفته که شمار سربازان این کشور در افغانستان به پایین‌ترین رقم در ۱۹ سال پسین رسیده است. او که تنها پنج روز تا پایان دورۀ ریاست‌جمهوری‌اش باقی مانده، هم‌چنان به تعهد خود به متوقف‌کردن جنگ‌های بی‌پایان آمریکا تأکید کرده است.

در همین حال، یک مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو در پیوند به کاهش سربازان آمریکایی در افغانستان می‌گوید که موقف این سازمان در برابر افغانستان تغییر نکرده است. به گفتۀ این مقام ناتو، این سازمان هم‌اکنون مأموریت آموزش، مشاوره و مساعدت خود را با یک مرکز در کابل و چهار فرماندهی منطقه ادامه می‌دهد.

این مقام ناتو هم‌چنان می‌افزاید که آنان نیروهای امنیتی افغان را برای دست‌یابی به صلح پایدار کمک می‌کنند تا افغانستان دیگر هرگز به پناهگاه امن هراس‌افگنان بین‌المللی مبدل نشود.

او می‌گوید: «ناتو به پشتی‌بانی از روند صلح افغانستان ادامه می‌دهد و ما به عنوان بخشی از روند صلح آماده هستیم تا حضور خود را مطابق با روی‌کرد مبتنی بر شرایط تنظیم کنیم. در ماه‌های آینده، ما ارزیابی حضور خود را براساس شرایط موجود در زمینه ادامه خواهیم داد.»

خروج سربازان آمریکایی از افغانستان از موارد اساسی توافق‌نامۀ صلح میان آمریکا و گروه طالبان است که در تاریخ ۱۰ حوت سال گذشته به امضا رسید.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
اخبار و تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

فیسبوک

توییتر

تلگرام