Asset 1SWN

طالبان به گفته‌های پمپئو واکنش نشان دادند

US Army 2

طالبان با نشر اعلامیه‌‌یی می‌گویند، از چند روز به این‌سو نیروهای آمریکایی جنگجویان این گروه را در ننگرهار و هلمند هدف حملات پی‌هم هوایی قرار داده‌اند و عملیاتی در ولایت کندهار نیز آغاز شده که با پشتی‌بانی هوایی این نیروها پیش می‌رود.

طالبان این اقدام نیروهای آمریکایی را خلاف توافق‌نامۀ صلح این گروه با آمریکا می‌خوانند. توافق‌نامۀ صلح در دهم ماه حوت سال گذشتۀ خورشیدی در دوحه میان آمریکا و طالبان امضا شد. در این توافق‌نامه طالبان تعهد کرده‌اند که حمله‌ها بر نیروهای آمریکایی را در افغانستان متوقف می‌کنند و آمریکا بر بیرون‌شدن از افغانستان تعهد کرد.

در این اعلامیه آمده است که «این‌گونه سرپیچی‌های مکرر آمریکایی‌ها» از توافق‌نامۀ صلح در حالی رخ می‌دهد که دو روز پیش وزیر خارجۀ آمریکا اعلام کرد که پس از امضای توافق‌نامۀ دوحه هیچ حمله‌یی از سوی طالبان بر نیروهای آمریکایی صورت نگرفته است.

طالبان این اعتراف را نشان‌دهندۀ «التزام و تعهد» این گروه به توافق‌نامۀ دوحه می‌خوانند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به روز شنبه سیزدهم جدی، در رشته توییتی نوشت که در حدود یک سال گذشته هیچ نظامی آمریکایی در افغانستان کشته نشده است.

طالبان هشدار می‌دهند که اگر بمباران‌های نیروهای آمریکا و عملیات کندهار هر چه زودتر متوقف نشود، این گروه هم «به عکس‌العمل جدی مجبور می‌شوند که در آن صورت مسئولیت آن به جهت آمریکایی راجع خواهد شد.»

اما سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریکایی در افغانستان در توییتر نگاشته است که آن‌ها از نیروهای افغان در مقابل حمله‌های طالبان دفاع می‌کنند. او بار دیگر تأکید کرده که از طرف‌های درگیر در افغانستان خواهان کاهش خشونت‌ها هستند.

او افزوده است: «کمپین طالبان دربارۀ حمله‌هایی که کسی مسئولیت آن را نپذیرفته و قتل‌های هدف‌مند مقامات دولتی، رهبران جامعۀ مدنی و خبرنگاران به منظور موفقیت روند صلح باید متوقف شود.»

این در حالی‌ست که گزارش‌هایی از تلفات طالبان در روزهای اخیر در نتیجه حملات هوایی منتشر شده است. هفتۀ گذشته مقام‌های محلی ولایت کندهار گفتند که در نتیجۀ عملیات نظامی در ولسوالی‌های ارغنداب، دند، دامان و پنجوایی این ولایت ۱۸ طالب کشته و ۸ تن این گروه زخمی شده‌اند. هم‌چنان سه روز پیش والی ننگرهار از کشته‌شدن ۱۸ طالب در حملۀ هوایی در ولسوالی پچیراگام خبر داد.

اما ریاست‌جمهوری در واکنش به سخنان مایک پمپئو، وزیر خارجۀ آمریکا که گفته است در حدود یک‌سال گذشته هیچ نظامی آمریکایی در افغانستان کشته نشده، می‌گوید که طالبان اکنون علیه مردم و حکومت افغانستان می‌جنگند و تلفات مردم در این جنگ بسیار بلند است.

مرتبط با این خبر:

کلیدواژه‌ها: // //

به اشتراک بگذارید:
اخبار و تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

فیسبوک

توییتر

تلگرام