تصمیم وزارت معارف مبنی بر شامل‌سازی مساجد در چرخۀ رسمی نظام آموزشی کشور با واکنش‌های گستردۀ فعالان شبکه‌های اجتماعی مواجه بوده است. شماری آن را به سخره گرفته‌اند و شماری از پیامدهای ناگوار چنین تصمیمی هشدار داده‌اند. رامین کمانگر، یکی از فعالان حوزۀ آموزش و پرورش در توییتر خود نوشته است که پیامد چنین کاری «نظر به میزان سیاسی‌بودن امروز مسجد، خطرناک است.» شمار دیگری از فعالان شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که وزارت معارف به تنهایی صلاحیت چنین فیصله‌یی را ندارد.

فرشته کریم، فعال حوزۀ آموزش و پرورش می‌گوید که سه سال نخست در مرحلۀ آموزشی تهداب شمرده می‌شود و در این سه سال دانش‌آموزان، خواندن و نوشتن می‌آموزند. به گفته او، در مکاتب، کودکان امور غیردینی را آموزش نمی‌بینند، اما در مساجد آنان در معرض آموزش تندروی مذهبی قرار خواهند گرفت. او این تصمیم وزارت معارف را برخاسته از سیاست‌زده‌گی مسئولان و رفتار پوپولیستی آنان می‌داند.

رنگینه حمیدی؛ سرپرست وزارت معارف افغانستان

احمد سعیدی، آگاه سیاسی در برگۀ فیس‌بوکش نوشته است که سرپرست وزارت معارف قادر به سخن‌گفتن به زبان فارسی نیست و آیات و حدیث را نمی‌تواند بخواند، با این وضع اما چنین تصمیم بزرگی در مورد سرنوشت کودکان افغانستان گرفته است. در بخشی از یادداشت آقای سعیدی چنین آمده است: «هراس من بر این است، تجاربی که از مدارس دینی پاکستان داریم که اکثریت اطفال انتحاری، انفجاری و آدم‌کش تربیه شده‌اند و نشود که سناریوی پاکستان در افغانستان عملی شود.»

او می‌گوید: «هرچند همه مسلمانان با مساجد پیوند ناگسستنی داریم ولی محیط مسجد، محیطی کاملاً عبادی است و محیط مناسب برای آموزش علوم و فنون نیست و باعث دل‌سردی دانش‌آموزان از آموزش می‌شود.»

وزارت معارف دیروز اعلام کرد که دانش‌آموزان صنف اول تا سوم، برای ایجاد «هویت قوی اسلامی» پس از این در مساجد آموزش خواهند دید. این وزارت در برگۀ فیس‌بوک خود نوشت که این کار «تغییر بزرگ و مهمی» است و برای عملی‌شدن آن برنامۀ عاقلانه‌یی خواهد چید.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف در توییتر خود تغییر در نظام آموزشی را اقدامی شایسته توصیف کرده و چنین نوشته است: «دانش‌آموزان تازه‌جذب‌شده سه صنف اول، دوم و سوم را در مساجد می‌آموزند و سپس به مکاتب می‌روند.»

پس از آن که اعتراض‌ها علیه این تصمیم بالا گرفت، وزارت معارف بیانیه‌اش را در برگۀ فیس‌بوک ویراست کرد و نوشت که این تصمیم در محلاتی عملی خواهد شد که مکتب وجود نداشته باشد و بر مبنای آن «محوریت اسلام» برای دانش‌آموزان برجسته خواهد گشت.

تصمیم تازۀ وزارت معارف با واکنش شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان نیز به همراه بود و این نهاد به کمیسیون دینی و فرهنگی دستور بررسی آن را داد.

سخنگوی وزارت معارف به تماس ما در این زمینه پاسخ نداد. فعالان حوزۀ آموزش و پرورش در واکنش به ویراست بیانیۀ وزارت معارف می‌گویند که از سال‌ها به این‌سو، برنامه‌یی در وزارت معارف در جریان است که بر پایۀ آن، در مناطقی که مکتب وجود نداشته باشد، محل آموزش را مردم فراهم می‌کنند و برای تحقق این برنامه هزینۀ هنگفتی به مصرف رسیده است. به گفتۀ آنان، وزارت معارف باید توضیح دهد که مرادش از چنین تصمیمی چیست.

مرتبط با این خبر:

به اشتراک بگذارید:
تحلیل‌های مرتبط

اخبار و گزارش‌های سلام وطن‌دار را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: